P
Hei,

Vi står i startgropen for å bygge ut og har nå begynt å skissere hvordan det skal se ut før vi involverer arkitekt og konstruktør for å komme med nye ideer ;)

Det blir betongplate 9*6 m på stabilt fjell/morene. Kjeller med lecablokker, mellometasje og overetasje (1,5 plan). Et problem vi har er at vi gjerne vil gjøre kjellerdelen om til bolig, og da er det krav på 2,4 (2,3 m fungerer også?) takhøyde. I dag har vi 2,12 m i eksisterende kjeller samt 0,48 cm etasjeskiller. For å ikke få et høyere gulv i den nye delen av mellometasjen, trenger vi å "spare" 18-28 cm pluss minimum 4 cm for sluk til dusjen (fall ledning 2 m pluss en cm fall mot sluk pluss en cm flislim og fliser). Det eneste vi kan spare på er etasjeskilleren, eller heve gulvet i dusjen for å få naturlig fall til det gamle husets 110-ledning i vaskerommet.

48 cm etasjeskiller er:

1,5 cm parkett
0,5 cm underlagsfoam
2,2 cm gulvsponplate
39 cm bjelker
2,2 cm bærelekter for kjellertak
1,3 cm gips

7,7 cm kan jeg ikke spare noe på i den nye delen. Da er det 40 cm igjen. Jeg trenger å spare 18+4=22 cm (om kravet er 230 cm) eller 28+4=32 cm (om kravet er 240 cm).

Jeg innser at 7 cm (39-32 cm) bjelker er umulig, og at jeg ved krav om takhøyde 240 cm må heve sluket i dusjen litt...

Men HEB-bjelker i etasjeskilleren i hele kjelleren? Maks spennvidde 4 m. Last to etasjer (2 kN/m2), gjennomgående bærende vegger gjennom bygningen (45*120), snøsone 2,5. Yttervegger 45*195+45*45.

Alle ideer, tanker og tips mottas TAKKNEMLIG!

MvH Joakim

Ville vel vært enklere å senke fundamentnivået og ha det nye kjellergulvet lavere enn det gamle. Eller har du andre problemer med det?

P
GoC GoC skrev:
Ville vel vært enklere å senke grunnleggingsnivået og ha det nye kjellergulvet lavere enn det gamle. Eller har du andre problemer med det?
Ja, da må jeg pumpe dusjvannet til et passende punkt. Kjøkkenavløpet og toalettet (vegghengt) i kjelleren kan løses enklere.

Så helst vil jeg løse problemet med mindre høyde på mellomgulvet og muligens heve dusjgulvet noe samt gjerne ha 230 cm takhøyde.

Sist redigert av en moderator:
Har bjelkene til mellomdekke 6 m spennvidde? Hvilke dimensjoner, c/c mm, har du regnet på?

Finnes behov for 2.4m? Vi har 2.2 og det funker å bo i.

Prefab spennarmert betongdekke.
Og så legger du avløp i taket i kjelleren i stedet for i dekket.

P
J justusandersson skrev:
Har bjelkene til etasjeskillet 6 m spennvidde? Hva for dimensjoner, c/c mm, har du regnet på?
Hele tilbygget blir 6*9 m, så fri spennvidde utenfor lecablokk i kjelleren er således 5,5 m minimum.

CC600 tenkte jeg generelt, men CC300 ved toalett på mellometasjen.

Samme sak på etasjeskille nr. 2, men der er reglene 19 cm, så da blir fri spennvidde maks 5,62 m.

En ting jeg prøver å få til er dog å få til innlegging med bærende vegg hele veien ned fra kjelleren. Men spisestuen blir stor og åpen i mellometasjen og på øvre etasje et stort master bedroom.

Har funnet for kjelleretasjeskille:
* Limtrebjelke 90*225 minimum, men 115*225 bedre. Dette gir minimalt med rom til selvfallsløsning i kjelleren. CC600 gir 15 stk, ca 20.000 kr. Usikker lyddemping.
* Prefab hulldekke i betong 200 mm, fri spennvidde 6 m. Sikkert dyrt...
* Leca lettbetongdekke, 200 mm, fri spennvidde kun 5,38 m (trenger 5,5 hvis vi ikke skal skyve inn veggen 12 cm, noe som føles litt unødvendig). Usikker pris, men bra brannbeskyttelse og lyddemping. Ingen gulvsponplate trengs, og puss på undersiden gjør at ca 5 cm spares inn mot tilsvarende konstruksjon.
* Stålbjelke, HEA 180, sterkt, 15 stk 6 m gir pris på ca 20.000 kr. Må males med brannbeskyttelsesfoam.

På etasjeskille mellom mellometasjen til øvre etasje funker jo stålbjelke HEA180 evt. limtrebjelke 115*225 alene (etasjeskille i dag ca. 25 cm). Så rundt 20.000 kr uansett.

Takbjelker av limtre med langsgående plassering, 5 stk 115*315*9000. Kostnad ca 15.000 kr. Deretter 45*220 oppå det for å få mye isolasjon i taket (500 mm) og rupanel.

Typ så langt jeg har tenkt nå.

P
L largab skrev:
Finnes behov for 2,4 m? Vi har 2,2 og det funker å bo i.
Ifølge PBL kreves 2,3 m (står 2,4 m på kommunens nettside for permanentbolig) for kjeller/sokkeletasje hvilket jeg håper gjelder. 2,4 m så er det pumping utvendig som gjelder :(

P
GoC GoC skrev:
Prefab spennarmert betongdekke. Og så legger du avløp i taket i kjelleren i stedet for i dekket
Det er dusjen i kjelleren i nybygget som lager problemer, ikke fra mellometasje og overtasje. Tilkoblingen mot eksisterende avløp som ligger under gulvet i eksisterende kjeller med 2,1 m takhøyde :(

Forskjellen 2,1 mot 2,3 pluss fall i dusj, fix+fliser+fall på den nye ledningen 3 m er det som må "tjenes" inn dessverre.

Et helt likeverdig alternativ til limtre 115x225 er limtre 215x180. Noe dyrere på grunn av det ugunstige forholdet mellom bredde og høyde, men likevel mye billigere enn stål. Jeg har ikke regnet på lastene, men fungerer sikkert med c/c 600 mm. Lyddemping kan ikke være noe større problem i dette tilfellet.

• Liker
Anonymiserad 184001
  • Laddar…
P
Noen hurtige skisser. Som dere ser er gjennomgående bærende vegger ned til kjelleren vanskelig :( Men tilstrekkelig stive etasjeskiller skal jo fikse det.

• Skisse av kjellerplan med rominndeling inkludert soverom, WC og gang. Notater om bærekonstruksjon og CC-avstander. Indikerer ny og gammel del.
  • Håndtegnet plantegning av et hus med notater, viser nye og gamle seksjoner, andre etasje. Inkluderer mål for forskjellige rom og plassering av bærende vegger.
  • Rask skisse av etasjeplan med markering av eldre og nye områder, inkludert mål for rom som soverom og hovedsoverom, samt retninger for takbjelker.
Det er jo et ganske vanlig problem ved tilbygg, vanskeligheten med å oppnå gjennomgående bærende vegger. Dette er en mer elegant løsning. Gulvspånplaten må skruelimes for å holde svikten under kontroll.

P
J justusandersson skrev:
Det er jo et ganske vanlig problem ved tilbygg, vanskeligheten med å oppnå gjennomgående bærende vegger. Dette er en mer elegant løsning. Gulvsponplaten må skrues og limes for å holde svikten under kontroll.
Hvis man i stedet bruker HEA180 så er kostnaden lik, men det burde jo bli stivere også? Det eneste problemet er vel lyd som forplanter seg samt brannsikkerheten. HEB virker å være litt for dyrt.

P
GoC GoC skrev:
Du ”tjenar” nærmere 30cm med prefab betongbjelker
[lenke]
Finner bare en på 185 mm, som er 40 mm bedre enn limtre (115*225)? Betong er jo fantastisk når det gjelder brannsikring, men lyd forplanter seg raskt :( Kravet fra kona for å leie ut leiligheten er at den skal være godt lydisolert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.