47.137 lest ·
61 svar
47k lest
61 svar
mdf eller kryssfiner til vegger?
Man byr ikke en alko på sprit, gir ikke en pistol til en morder, man tisser ikke i motvind, byr ikke bjørner på mat ved skogshytta OG MAN GIR IKKE YRROL FLERE ALTERNATIV! :wow:Smedson skrev:
Snekkeren sier at nylig leverte de en villavogn som de bygde innsiden med sponplater, sparkel og alt holdt hele reisen til tross for løft med kraner osv under leveransen.. så han var generelt irritert over at jeg i det hele tatt vurderte å betale 3-4 ganger mer for andre plater og han fryktet for at jeg skulle velge 2 lag med plyfa+gips, hehe
så å bruke gips på en enkelt plate hjelper jo ikke helheten når de resterende platene uansett er tre
så å bruke gips på en enkelt plate hjelper jo ikke helheten når de resterende platene uansett er tre
Sist redigert:
Har nå fått montert opp 1½ plate til den ene veggen rundt det nye vinduet, og det føles ikke bra i det hele tatt. Dels var 10mm tykkelsen litt for mye. Dels kan jeg ikke slippe tanken om at folk mener at spon er dårlig fordi det brenner lett og man kan ikke montere noe på det. hehe
Vurderer å kjøpe inn plyfa til de andre veggene i hvert fall, å få tak i den 9,5mm utendørsgipsen er nok vanskelig i ferietiden og ville vært et sjansespill som antagelig ville mislykkes uansett.
Vurderer å kjøpe inn plyfa til de andre veggene i hvert fall, å få tak i den 9,5mm utendørsgipsen er nok vanskelig i ferietiden og ville vært et sjansespill som antagelig ville mislykkes uansett.
Hva er galt med OSB + vanlig GNE13?Yrrol skrev:Har nå fått montert opp 1½ plate på den ene veggen rundt det nye vinduet, og det føles ikke bra i det hele tatt. For det første var 10mm tykkelsen litt for mye. For det andre kan jeg ikke slippe tanken på at folk mener at spon er dårlig fordi det brenner lett og man kan ikke montere noe på det. hehe
Vurderer å kjøpe inn plyfa til de andre veggene iallfall, å få tak i den 9,5mm utendørsgipsen er nok kronglete i ferietiden og ville vært en sjanse som antagelig skulle mislykkes uansett..
*Altså nå blir jeg frustrert* Det går jo ikke å ha en trefiberplate-diskusjon med dere. Uansett hvor tydelig jeg sier at det er kun tre som er et alternativ pga tykkelsen, så kommer det likevel mengder av svar som ser bort fra dette og mener at jeg skal ha en eller to plater med 13 mm gips til tross for at de resterende platene er 9 mm..
Jeg kan ikke bytte ut 110 kvadrat veggareal når jeg egentlig bare trenger å erstatte 5 plater... Jeg har ingen nytte av gipsens overflate på enkelte plater når resten er tre - som har fungert bra hittil.
Så, jeg trenger 9-9,5 mm trefiberplater som ikke er dårligere enn den trofaste masoniten har vært. Har kunnet banke og rive i disse i motsetning til sponet som flakket i biter når jeg pillte litt på avbitene..
MDF virket så veldig finmalt og ga meg inntrykk av å være lett å ødelegge.
OSB har jeg ikke sett og klemt på, men ifølge butikken så
Plywood finnes jo i mange forskjellige sorter, føles det som, så noe bør jo funke...
utendørsgipsen kan jeg ikke få tak i nå når forhandleren har feriestengt
å ha to supertynne plater, bare for å få en symbolsk treoverflate som ikke klarer å bære mye, og en gipset ytskikt som uansett ikke er til større glede ettersom resten er tre... mer materiale å kjøpe inn, mer plunder å montere... nei...e....
Men, nå skal jeg sove, så får jeg se hvor mange hatinnlegg som venter meg i morgen, hehe
Jeg kan ikke bytte ut 110 kvadrat veggareal når jeg egentlig bare trenger å erstatte 5 plater... Jeg har ingen nytte av gipsens overflate på enkelte plater når resten er tre - som har fungert bra hittil.
Så, jeg trenger 9-9,5 mm trefiberplater som ikke er dårligere enn den trofaste masoniten har vært. Har kunnet banke og rive i disse i motsetning til sponet som flakket i biter når jeg pillte litt på avbitene..
MDF virket så veldig finmalt og ga meg inntrykk av å være lett å ødelegge.
OSB har jeg ikke sett og klemt på, men ifølge butikken så
som hørtes lovende ut, dessverre har de bare 11 mm hjemme men kanskje går det an å panikkbestille noe smalere... Overflaten ser jo ikke ut til å være lett å håndtere, og vil minnes at maleren ble forskrekket da OSB ble nevnt.
Plywood finnes jo i mange forskjellige sorter, føles det som, så noe bør jo funke...
utendørsgipsen kan jeg ikke få tak i nå når forhandleren har feriestengt
å ha to supertynne plater, bare for å få en symbolsk treoverflate som ikke klarer å bære mye, og en gipset ytskikt som uansett ikke er til større glede ettersom resten er tre... mer materiale å kjøpe inn, mer plunder å montere... nei...e....
Men, nå skal jeg sove, så får jeg se hvor mange hatinnlegg som venter meg i morgen, hehe
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Legg av, selg, dra ut nettverkskabelen, brenn dritten, flytt til en stråhytte på Bahamas.
Slutt å tracke oss andre.
Gips som gips, enten masse sparkel eller gips utenpå hva som helst under.
Protte, bygger nå med kryssfiner + gips (tidligere var det plater bak gipset)
Slutt å tracke oss andre.
Gips som gips, enten masse sparkel eller gips utenpå hva som helst under.
Protte, bygger nå med kryssfiner + gips (tidligere var det plater bak gipset)
Satte meg nettopp og testet hvilket steg på skrumaskinen jeg kunne bruke når jeg skrudde i de ulike platene.
Først skrudde jeg til skruen slik at hodet lå mot platen og begynte å teste steg for steg. (gjorde det noen ganger for å bekrefte.)(gipsskrue)
10mm Sponplaten, tålte ikke engang steg 1 før den snurret fritt.
8mm MDF-platen, tålte steg 5 før den snurret fritt.
9,2-9,8mm(husker ikke) masoniten, tålte steg 8-10 før den snurret fritt.
Hva disse stegene innebærer på denne Makita BHP440, det vet jeg ikke...
Sponplate: Densitet: 630-720 kg/m3
MDF: Densitet: 740-810 kg/m3
masonite: 900kg/m³.
Først skrudde jeg til skruen slik at hodet lå mot platen og begynte å teste steg for steg. (gjorde det noen ganger for å bekrefte.)(gipsskrue)
10mm Sponplaten, tålte ikke engang steg 1 før den snurret fritt.
8mm MDF-platen, tålte steg 5 før den snurret fritt.
9,2-9,8mm(husker ikke) masoniten, tålte steg 8-10 før den snurret fritt.
Hva disse stegene innebærer på denne Makita BHP440, det vet jeg ikke...
Sponplate: Densitet: 630-720 kg/m3
MDF: Densitet: 740-810 kg/m3
masonite: 900kg/m³.
Sist redigert:
Hva tenker du montere på veggene, ettersom du virker bekymret for at f.eks. spon ikke skal holde? Vennen har spon bak alt gips i sitt nybygde hus og garasje, har ikke hørt at han har hatt problem med at f.eks. gardinstenger og TV-apparater faller ned. 
Nja, det var en annen som hevdet at man kunne glemme å montere de litt tyngre greiene.
Men har løst det nå, sponet får være igjen på kjøkkenet da kjøleskap osv. kommer til å skjule det verste, samt så blir det masonitt i stuen så det blir enhetlig igjen...
Så nå skal jeg ikke "tracke" dere som jeg tydeligvis gjør når jeg ber om meninger på trefiberplater..
-Takk for svarene dog. og bildet har jeg lagret for fremtidige prosjekter.
Men har løst det nå, sponet får være igjen på kjøkkenet da kjøleskap osv. kommer til å skjule det verste, samt så blir det masonitt i stuen så det blir enhetlig igjen...
Så nå skal jeg ikke "tracke" dere som jeg tydeligvis gjør når jeg ber om meninger på trefiberplater..
-Takk for svarene dog. og bildet har jeg lagret for fremtidige prosjekter.