Yrrol skrev:
4 mm + 6 mm ROT-gips = 10 mm...

Så tynne sjikt... fyller da finerplata noen funksjon i det hele tatt? og man var vel nødt til å lime mellom platene da?
er det ikke risiko for at 6mm gips lett går i biter?
Tror jeg ikke er noe stort problem. Sette-lim før man skrur ville nok gjøre det riktig stødig.
Visst er det mindre å skru i enn 12+13 mm, men jeg er overbevist om at det holder. Det finnes jo godt om vegger med bare enkelgips på, så garantert ville 4 mm finer og 6 mm gips fungere. Dessuten, om man bare har totalt 10 mm å spille på, hva har man da for andre alternativer? Ikke er det da sponplate eller mdf som underlag til tapeter ihvertfall.

Sist redigert:
Y
9mm kryssfiner tenker jeg på likevel, som males og sparkles... hvilken glede har jeg av å legge dobbeltplater på disse små gluggene når resten av huset er masonitt, maleren må jo uansett ta hensyn til majoriteten som gjenstår.

hvorfor spør du på forumet når du allerede har bestemt deg? plywood er ikke et bra materiale til formålet. ikke å henge tapetene på.

Sparkle på kryssfiner. Det høres helt sprøtt ut.

Av alle sprø alternativer i denne tråden synes jeg 4mm kryssfiner + rotgips høres minst sprøtt ut. Hvis du setter opp kryssfineret + sprayer lim (som med ketchupflasken) over platen og deretter skrur på plass renoveringsgipsen, vil du få en svært stabil kombinasjon som dessuten ikke får maleren til å banne.

Når du renoverer resten av huset vil masoniten fjernes også der. Det er 2000-tallet vi lever i nå..... :)

Y
men man henger jo ikke tapetene på treet, det er jo både maling og sparkel imellom.. tapetet vet jo ikke hva som ligger bak disse lagene?

og jeg hadde ikke bestemt meg på forhånd, jeg hadde lest gamle foruminnlegg og da var det plyfa som gjaldt blant de rådene..

Y
så, 3mm plyfa og 6mm gips... er det bare gode erfaringer ut av dette? låter jo så skjørt at det vil flasse gips så fort man tilfeldigvis sparker på platen, heh

Du skal helsparkle alt før det skal opp tapetseres eller males du?
Men jeg forstår det likevel ikke.. :)

At alle foreslår gips kan ikke bare være en tilfeldighet ;)

Y
Historikk;
Da jeg fikk huset, var det gjennomrøykt. ett eller to lag tapet... vi har nå sperremalt 3 ganger med 2 forskjellige typer maling... så begynte bredsparklingen langs alle veggene...

men så begynte jeg å rive noen plater for å flytte/legge til vinduer.
(dvs, en vegg trenger 1½ plate, en trenger 2 plater, en trenger 2½ plater)

Så majoriteten er masonitt, med gamle tapeter, og flere lag maling samt sparkel... nå skal jeg bare lappe hullene og grunne samt sparkle for å få en glatt helhetlig overflate.

----
At alle foreslår gips kan jo også være at den nye generasjonen ikke vet noe annet, som et spredende rykte, et standardsvar...

Jeg viser jo nå min interesse for dette å mikse plyfa og gips, men jeg har tatt til meg de advarslene jeg har lest om tynne lag, håpet på å bli overbevist av noen men njaaa...

De som foreslår gips tar sjelden hensyn til maks 9,8 mm dilemmaet.

:)

Sist redigert:
10mm spon? :)
Nye generasjonen som ikke vet annet, men ikke tenkt på sånne bra materialer som MDF og masonitt mener du? ;)
Dessuten, er det bare en vegg, så hva gjør det om den blir litt tykkere?
Du skal vel uansett sette nye foringer og lister?

Y
jo men jeg har jo ikke fôr og lister ved hver skjøt... tenk deg at det er i midten på en vegg.. jeg blir jo tvunget til å sparkle ut de eksisterende platene isåfall så det matcher (tror egentlig det er så mye dritt på dem så de er tykkere enn 10)

Riv litt til istedenfor så du i det minste kan bytte en vegg om gangen om man sier det sånn. Å lappe og fikse med tvilsomme materialer blandet med original (som også er borderline dritt), vil bli dårlig.

Det finnes ikke bedre overflatestoff enn gips. Punktum.

Jeg har masonit, mdf og treetex i hele huset mitt (hadde, det byttes ut etter hvert). Samtlige er dritt å arbeide med og å arbeide på.

Renoveringsgips er solid...

Sett det i hele huset og unngå sprekker og ujevnheter i tapet og maling...

Som Danne031 sier, bytt ut plate materialet på en hel vegg, så slipper du ev. problemer med tykkelsesforskjeller. :)

Y
Jeg har stort hus og dette er jo typ en-to plater i samtlige rom... Å da måtte rive og bygge om alle vegger i alle rom, da snakker vi utgifter, hehe

Du har vel dog ikke satt nye vinduer i alle rom? :)
Plate materiale er ikke så blodig dyrt. Kanskje verdt noen kroner ekstra for å spare inn maler/sparkeltid/kostnad?
Slik at de veggene du har revet/gjort endringer i får samme tykkelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.