47.137 lest ·
61 svar
47k lest
61 svar
mdf eller kryssfiner til vegger?
Nei men nye el-kasser, åpnet for å sjekke fuktskader og diverse annet.
Maling/sparkel osv er allerede kjøpt inn.
Leste nettopp at plywood var det dårligste mot lyd, spon var i så fall det bedre, MDF OSB var mellomting..
Maling/sparkel osv er allerede kjøpt inn.
Leste nettopp at plywood var det dårligste mot lyd, spon var i så fall det bedre, MDF OSB var mellomting..
Lurer på hvordan verdiene blir hvis man mikser tynn plywood og tynn gips..Det materialet som er best er egentlig sponplater da disse har en selvresonans som ligger lavt rundt 40hz om jeg husker rett, så denne demper bra og er dessuten ganske billig. er dog ikke 10mm...
Plywood m.m ville jeg ikke anbefale da selvresonansen ligger mye høyere, tror rundt 400hz
det gjør at du får ulyd ganske lett.
OSB er et mellomting mellom Spon og Plywood, så har du MDF men også den er litt for myk og har en høyere
resonans enn hva spon har, den må avstives mer for å være stiv...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Gips er på en måte tørket og slipt sparkel ferdig for tapet eller maling.
Har man en masse forskjellige plater, litt skjevt i skjøtene da setter man gips over hele skiten.
Men nå er jeg kanskje for ung, bare 52
Protte
Har man en masse forskjellige plater, litt skjevt i skjøtene da setter man gips over hele skiten.
Men nå er jeg kanskje for ung, bare 52
Protte
Vennligst respekter at det ikke er et alternativ å legge nye plater oppå de gamle.
Spørsmålet er hvilket materiale som er best å bruke hvis man skal ha maks 10mm tykkelse.
Skal ringe gipsfabrikken og spørre dem igjen om man ikke kan grunne utegipsen og sette den innendørs likevel så alle blir glade til slutt..
Spørsmålet er hvilket materiale som er best å bruke hvis man skal ha maks 10mm tykkelse.
Skal ringe gipsfabrikken og spørre dem igjen om man ikke kan grunne utegipsen og sette den innendørs likevel så alle blir glade til slutt..
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 227 innlegg
Utegips ville jeg i hvert fall ha sjekket opp. Den er jo trolig mye hardere - men det kan du kanskje leve med. MDF høres tullete ut. Kryssfiner er jo ganske dyrt, men er det mindre mengder så... Dog kan du som sagt få problemer om du blander materialer.
Finnes ikke spon i 10mm da?
Ellers synes jeg også at 4mm kryssfiner + 6mm renoveringsgips høres ut som en ganske ok kombinasjon. Ikke for at du kan skru ting direkte i 4mm kryssfiner kanskje, men da får du vel bore og plugge som alle vi andre som bare har gips (ikke mitt valg å ikke sette tre bak i mitt hus dessverre)...
/K
Finnes ikke spon i 10mm da?
Ellers synes jeg også at 4mm kryssfiner + 6mm renoveringsgips høres ut som en ganske ok kombinasjon. Ikke for at du kan skru ting direkte i 4mm kryssfiner kanskje, men da får du vel bore og plugge som alle vi andre som bare har gips (ikke mitt valg å ikke sette tre bak i mitt hus dessverre)...
/K
Njae ikke direkte. Jeg stilte spørsmålene om platen skulle lukte rart om det gikk an å male den. Han våget ikke å svare på lukten og gjettet likevel at jeg kunne male den og ha den innendørs. Men han virket veldig usikker. Synd de har ferie ellers hadde jeg bedt om å snakke med en tekniker.Danne031 skrev:
hvilken plate du har på veggen spiller jo ingen større rolle mot lyd og støy...det er jo det du har mellom veggene som demper mot støy dvs mengden isolering....som sagt om du
blander plater så kommer du få leve med stygge sprekker på veggene og det ville jeg se som bortkastet.....men smaken er som baken...
/
M
blander plater så kommer du få leve med stygge sprekker på veggene og det ville jeg se som bortkastet.....men smaken er som baken...
/
M
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 227 innlegg
Sponplater funker utmerket for montering.Yrrol skrev:
Jeg har dog 12mm slike i min hytte, men likevel - 2mm vil neppe utgjøre en verden av forskjell
/K
Blir det en kjemisk reaksjon hvis jeg har to forskjellige typer plater?trojlee skrev:hvilken plate du har på veggen spiller jo ingen større rolle mot lyd og støy...det er jo det du har mellom veggene som demper mot støy dvs mengden isolasjon....som sagt om du
/
M
Synes ikke at det har hendt noe bemerkelsesverdig med tapetene mer enn at de har eldet her til tross for at de er på masonit. Likevel har huset stått periodevis helt uoppvarmet under vinter osv så varmen har skiftet mer enn for andre.
Gah, blir deprimert. Kjøpte 7 sponplater og etter det dukket det opp kommentarer om at det var det minst holdbare og ikke hadde noen betydning lydmessig heller.
Plywood, masonite, spon eller 9,5mm utendørsgips.... hva gjør jeg... jeg gir blaffen i prisen på disse 6-7 platene så lenge det blir bra. Masoniten ser så skadet ut der man har brukt spiker. Gips må jo plugges og slikt... plywood er vel det som håndterer skruer og annet best, men hva ville være ulempen med plywood?
Plywood, masonite, spon eller 9,5mm utendørsgips.... hva gjør jeg... jeg gir blaffen i prisen på disse 6-7 platene så lenge det blir bra. Masoniten ser så skadet ut der man har brukt spiker. Gips må jo plugges og slikt... plywood er vel det som håndterer skruer og annet best, men hva ville være ulempen med plywood?
Men Yrrol, nå må du skjerpe deg litt. Du har jo fått alle tenkelige alternativer beskrevet her i tråden og jeg tror også at det er ganske åpenbart at hvis du skal lage en god løsning, så bør du ha gips som overflatemateriale. Du fant også en løsning med gips som overflate som ikke bygde mer enn hva som fungerte hos deg (gips+plyfa). Nå ville du ikke gjøre det på den måten, men valgte spon i stedet. Det vil sikkert også fungere, men i flere tiår har det ikke lenger vært et produkt man normalt bruker til å male eller tapetsere på. At det GÅR å bruke spon, det vet vi fordi man gjorde det før i tiden. Blir det bra? Det blir kanskje tilstrekkelig bra.
Når det gjelder lyd, har det blitt diskutert i mange andre tråder. Jeg vil huske at rommene i veggen fylles minst en tredjedel for å redusere resonansene, deretter er det bare masse på veggen som gjelder, dvs dobbelt gips... Siden det ikke er et alternativ: La ikke veggen være tom, fyll med isolasjon, du vil ikke merke noen nevneverdig forskjell mellom forskjellige platealternativer.
Når det gjelder lyd, har det blitt diskutert i mange andre tråder. Jeg vil huske at rommene i veggen fylles minst en tredjedel for å redusere resonansene, deretter er det bare masse på veggen som gjelder, dvs dobbelt gips... Siden det ikke er et alternativ: La ikke veggen være tom, fyll med isolasjon, du vil ikke merke noen nevneverdig forskjell mellom forskjellige platealternativer.
jajo, jeg vet at jeg er vag. Det var snekkeren som ble frustrert over at jeg ikke hadde kjøpt inn materialer, så han dro med meg og tok det billigste hjem for at noe skulle skje. Nå, en helg senere og en eks-kjæreste rikere, så blir jeg jo delt... Det har brent seg inn i sinnet at folk har skrevet at kryssfiner splitter seg mindre, så har jeg sett byggebilder der de bruker kryssfiner, men det jeg ikke så var om de la noe utenpå som trinn 2...
Får anbefalinger som senere tas tilbake, så blir godt stresset... best ville vært masonitt så jeg slapp å bry meg, så blir alt det samme hele veien rundt, men godt omstendelig å få hjem plater, eneste selgeren har stengt for ferie.
Får anbefalinger som senere tas tilbake, så blir godt stresset... best ville vært masonitt så jeg slapp å bry meg, så blir alt det samme hele veien rundt, men godt omstendelig å få hjem plater, eneste selgeren har stengt for ferie.