Hei
jeg skal bygge et garderobeskap som er 2 meter bredt og 2 meter høyt med fire "avdelinger" på en halv meter hver. I hver avdeling skal jeg ha hyller. Tanken er å lage det i mdf, men skal det være 16 mm eller 19 mm tykk MDF?
jeg skal bygge et garderobeskap som er 2 meter bredt og 2 meter høyt med fire "avdelinger" på en halv meter hver. I hver avdeling skal jeg ha hyller. Tanken er å lage det i mdf, men skal det være 16 mm eller 19 mm tykk MDF?
Takk for svaret. 19 mm føles mer stabilt.
Man kan ikke sammenligne 19 mm sponplate med 19 mm MDF. MDF er et utrolig tett materiale mens sponplate inneholder mye hulrom. Kan ikke tenke meg at det skulle trenge å være 19 mm med så mange mellomvegger. Skal baksiden også være MDF? Blir neppe den billigste garderoben verden har sett...men den blir sikkert fin!
Så her skal den se ut er det tenkt. Kun stommen vises...dørene skal lages av furu i form av speildører med 3 mm glass i.

Det kanskje holder med 16 mm? Eller skal jeg gå for en budsjettvariant med sponplater? :-/

Det kanskje holder med 16 mm? Eller skal jeg gå for en budsjettvariant med sponplater? :-/
16 bør holde! Det er vel ikke en bunker du skal bygge 
Nei, men det kommer litt an på hvordan du har tenkt å løse baksiden. Jeg ville nok frest et 4mm spor for deretter å kunne føre inn en bakplate som kan stabilisere hele konstruksjonen. Gjør du det på denne måten, så holder det absolutt med 16mm!
Lykke til!
Nei, men det kommer litt an på hvordan du har tenkt å løse baksiden. Jeg ville nok frest et 4mm spor for deretter å kunne føre inn en bakplate som kan stabilisere hele konstruksjonen. Gjør du det på denne måten, så holder det absolutt med 16mm!
Lykke til!
Takk for svaret! Faktum er at den skal sitte fast i veggen og da bør vel 16 mm rekke mer enn nok...
Sender et bilde av den når den er ferdig.
Sender et bilde av den når den er ferdig.
Gjorde noe lignende mot et skråtak i en garderobe. Jeg valgte 22mm spon for å ha noe å skru i samt for å få det stabilt. Kunne i ettertid valgt 19mm spon da det ble veldig stabilt (tilfluktsrom??). Derimot merket jeg at hvis man skrur opp innredning i samme høyde (noe man sannsynligvis vil) er det ikke mye igjen om man bruker 16mm.
Vi valgte spon for prisets skyld. Det var stor forskjell, og jeg synes ikke det ble dårligere på grunn av spon sammenlignet med MDF.
Vi valgte spon for prisets skyld. Det var stor forskjell, og jeg synes ikke det ble dårligere på grunn av spon sammenlignet med MDF.
Klikk her for å svare