Forrest skrev:
Nææ, jeg begynner å mistenke at jeg er på feil spor. Men nå har jeg også angitt tykkelsen på virket jeg bruker rundt brønnen her.

Om da Tan = motstående katet / hosliggende katet.

Katet bør vel være radien i dette tilfellet???

50,3 / 50,3... jeg er håpløs sa gresshoppen uten det ene benet...
Det er hypotenusen som er radien. Den ene kateten er høyden av trekanten. Den andre kateten er halve lengden av trekantens side.

Jeg avbryter her. Trådskaperen har fått svar på sitt spørsmål. :)

/Stefan

Ok, takker for input. Hadde bare ønsket at tallet stilles opp med de sifrene nå angitt.

Radien 50,3 (panel inklusiv)

Tan 30 = X/50,3

X = ? Jeg kan ikke for mitt liv forstå hvordan man får frem verdien av X her...

Men, men jeg kommer vel aldri til å forstå dette så forstår at tråden legges ned:blushing:

Du får frem det ved å bruke en kalkulator som kan regne med trigonometriske formler. Og om det er slik som jeg antok i mitt første innlegg at radien er hypotenusen og som Stefab Bengtsson skriver ovenfor så skal du bruke sinus i stedet for tangens.

Om du googler på trigonometri så kan du lese mer.

Forrest skrev:
Ok, takk for input. Hadde bare ønsket at tallet stilles opp med de sifrene nå angitt.

Radien 50,3 (bordbekledning inkludert)

Tan 30 = X/50,3

X = ? Jeg kan ikke for mitt liv forstå hvordan man får frem verdien av X her...

Men, men jeg kommer vel aldri til å fatte dette så forstår tråden legges ned:blushing:
tan 30 * 50,3 = 29,04.
29,04 * 2 = 58,08.

Siden i sekskanten er altså 58,08. Om man regner med 45 mm regel, og 28 mm bord utenfor det.

/Stefan

Forrest!!

Beklager! Jeg ser nå at det jo er du som er trådskaperen! :blushing:
Det er selvfølgelig ikke opp til meg å avgjøre om du har fått svar. Fortsett å spørre til du har fått svar som du er fornøyd med.

/Stefan

Jippi, har nå med kalkulator der disse funksjonene fått grep om det. d^_^b

Hehe... med deres hjelp blir man jo også matteprofessor i byggforumet.

Takk for deres tålmodighet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.