50.814 lest ·
20 svar
51k lest
20 svar
Matteformel for sekskant
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 innlegg
Det er hypotenusen som er radien. Den ene kateten er høyden av trekanten. Den andre kateten er halve lengden av trekantens side.Forrest skrev:
Jeg avbryter her. Trådskaperen har fått svar på sitt spørsmål.
/Stefan
Ok, takker for input. Hadde bare ønsket at tallet stilles opp med de sifrene nå angitt.
Radien 50,3 (panel inklusiv)
Tan 30 = X/50,3
X = ? Jeg kan ikke for mitt liv forstå hvordan man får frem verdien av X her...
Men, men jeg kommer vel aldri til å forstå dette så forstår at tråden legges ned:blushing:
Radien 50,3 (panel inklusiv)
Tan 30 = X/50,3
Men, men jeg kommer vel aldri til å forstå dette så forstår at tråden legges ned:blushing:
Du får frem det ved å bruke en kalkulator som kan regne med trigonometriske formler. Og om det er slik som jeg antok i mitt første innlegg at radien er hypotenusen og som Stefab Bengtsson skriver ovenfor så skal du bruke sinus i stedet for tangens.
Om du googler på trigonometri så kan du lese mer.
Om du googler på trigonometri så kan du lese mer.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 innlegg
tan 30 * 50,3 = 29,04.Forrest skrev:Ok, takk for input. Hadde bare ønsket at tallet stilles opp med de sifrene nå angitt.
Radien 50,3 (bordbekledning inkludert)
Tan 30 = X/50,3
Men, men jeg kommer vel aldri til å fatte dette så forstår tråden legges ned:blushing:
29,04 * 2 = 58,08.
Siden i sekskanten er altså 58,08. Om man regner med 45 mm regel, og 28 mm bord utenfor det.
/Stefan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 innlegg
Forrest!!
Beklager! Jeg ser nå at det jo er du som er trådskaperen! :blushing:
Det er selvfølgelig ikke opp til meg å avgjøre om du har fått svar. Fortsett å spørre til du har fått svar som du er fornøyd med.
/Stefan
Beklager! Jeg ser nå at det jo er du som er trådskaperen! :blushing:
Det er selvfølgelig ikke opp til meg å avgjøre om du har fått svar. Fortsett å spørre til du har fått svar som du er fornøyd med.
/Stefan
Klikk her for å svare