Er til å bygge en sekskant rundt den stygge betonggrå brønnen i hagen. Vil ha en sekskantet modell med like lange sider på. Brønnens sirkulære ytterdiameter er 86 cm og vil gjerne komme så nær brønnen som mulig med mine sider på sekskanten. Matteformel for hvor lange mine sider skal være i sekskanten klarer ikke mine mattekunnskaper. :S Kan noen dette her..? Del gjerne formelen dersom du kan, da den kan komme godt med en annen gang.
Del sirkelen i 6 deler da har du vinkelen (60°)
Dette gir da med (relativt enkel) trigonometri:
Diam=86cm
radien=86/2=43cm
Halve vinkelen for rettvinklet trekant = 60°/2=30°
Tan 30° = x/43
x=24,83cm
24,83 er halve strekningen så tar man det ganger 2 så får man siden:
24,82*2=49,64cm~50cm
Obs at om du skjærer plankene på skrå så er dette innermålet, vil du ha yttermålet så legger du på plankenes tykkelse i beregningen over.
Håper det er rimelig riktig
Dette gir da med (relativt enkel) trigonometri:
Diam=86cm
radien=86/2=43cm
Halve vinkelen for rettvinklet trekant = 60°/2=30°
Tan 30° = x/43
x=24,83cm
24,83 er halve strekningen så tar man det ganger 2 så får man siden:
24,82*2=49,64cm~50cm
Obs at om du skjærer plankene på skrå så er dette innermålet, vil du ha yttermålet så legger du på plankenes tykkelse i beregningen over.
Håper det er rimelig riktig
Nå var det jo lenge siden jeg leste matte så det finnes sikkert noen som kan bedre, føler meg helt plutselig til og med usikker på hva diameter er for noe...
Men om man deler inn sirkelen i 6 st trekanter så blir det jo likesidede trekanter med ben som er 43 cm lange og en vinkel på 60 grader i spissen.
Om man da gjør om hver trekant til to trekanter med den 90 graders vinkel midt på den ukjente siden. Da får man jo en trekant med hypotenus som er 43 cm og 30 graders vinkel i spissen.
Lengden på motstående side (altså den ukjente siden i sirkelens ytterkant) blir da sinus 30 grader = motstående katet / hypotenusen = x / 43 cm hvilket gir at x = sinus 30 grader * 43 cm. Deretter må du ta resultatet ganger 2 siden vi delte opp siden for å få den rettvinklede trekanten.
Jeg har ingen kalkulator så jeg kan dessverre ikke regne ut resultatet. Og jeg bør nok reservere meg for eventuelle feiltanker da det var 10 år siden jeg leste matte og nå bare forstår sidetallene i mine gamle mattebøker...
Men om man deler inn sirkelen i 6 st trekanter så blir det jo likesidede trekanter med ben som er 43 cm lange og en vinkel på 60 grader i spissen.
Om man da gjør om hver trekant til to trekanter med den 90 graders vinkel midt på den ukjente siden. Da får man jo en trekant med hypotenus som er 43 cm og 30 graders vinkel i spissen.
Lengden på motstående side (altså den ukjente siden i sirkelens ytterkant) blir da sinus 30 grader = motstående katet / hypotenusen = x / 43 cm hvilket gir at x = sinus 30 grader * 43 cm. Deretter må du ta resultatet ganger 2 siden vi delte opp siden for å få den rettvinklede trekanten.
Jeg har ingen kalkulator så jeg kan dessverre ikke regne ut resultatet. Og jeg bør nok reservere meg for eventuelle feiltanker da det var 10 år siden jeg leste matte og nå bare forstår sidetallene i mine gamle mattebøker...
Kommer til å skjære reglar som er 45 mm, og hvis forumguden orker å gjøre en beregning til ved å legge til dette, hadde det vært topp.
Det finnes jo matteinsteins her, og jeg kan jo begynne å kappe allerede i dag med deres utmerkede hjelp.
Det finnes jo matteinsteins her, og jeg kan jo begynne å kappe allerede i dag med deres utmerkede hjelp.
54,85 cm 
Beregningen er den samme som oven, legger bare til 4,5 cm på radius. OBS at dette er fra spiss til spiss dvs. der begge ender er skråkappet.
Byggeankan: Sinus fungerer ikke da det er ytterdiameter (radius er jo ikke hypotenusen), hadde det vært indre hadde det vært riktig; sin(x)=motstående/hypotenusen. Man kan for så vidt regne om da man alltid vet at summen av vinklene er 180°, men i dette tilfellet føles tangens lettere
( Sin(60°) = tan(30°) )
Beregningen er den samme som oven, legger bare til 4,5 cm på radius. OBS at dette er fra spiss til spiss dvs. der begge ender er skråkappet.
Byggeankan: Sinus fungerer ikke da det er ytterdiameter (radius er jo ikke hypotenusen), hadde det vært indre hadde det vært riktig; sin(x)=motstående/hypotenusen. Man kan for så vidt regne om da man alltid vet at summen av vinklene er 180°, men i dette tilfellet føles tangens lettere
Sist redigert:
Da forstår jeg enda mindre, katet/katet burde vel være det samme som radien / radien av min sirkel jeg har delt i seks biter.
Dermed 43/43=1
Hva er det jeg ikke forstår her...hvordan blir det 24,83
I min enfold ser jeg hvordan jeg enn skisserer tre likesidede heksagoner i min sirkel med sidene som radien 43 cm.
Se vedlagte bilde.
Dermed 43/43=1
Hva er det jeg ikke forstår her...hvordan blir det 24,83
I min enfold ser jeg hvordan jeg enn skisserer tre likesidede heksagoner i min sirkel med sidene som radien 43 cm.
Se vedlagte bilde.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 innlegg
Jeg tror at sekskanten skal være utenfor brønnen i dette tilfellet.Forrest skrev:Da skjønner jeg enda mindre, katet/katet burde vel være det samme som radien / radien av min sirkel jeg har delt i seks biter. Dermed 43/43=1
Hva er det jeg ikke skjønner her...hvordan blir det 24,83
I min enfold ser jeg uansett hvordan jeg skisserer tre likesidige heksagoner i sirkelen min med sidene som radien 43 cm. Se vedlagte bilde.
Jo forsåvidt, men legger jeg til tykkelsen på virket på ytterradien av brønnen får jeg vel det samme eller? Shit va jeg blir usikker nå...
Til diameter i ytterkant av brønnen 86 cm stiller jeg bjelker rundt brønn om 4,5 cm/st og på dette brett om 2,8 cm.
Kommer altså til 4,5 x 2 = 9 cm samt 2,8 x 2 = 5,6 Totalt 14,6 cm
86 + 14,6 = 100,6
Radius = 100,6 / 2
Radius = 50,3
Er det da ikke det samme med seks likesidede trekanter med sidene 50,3.
Til diameter i ytterkant av brønnen 86 cm stiller jeg bjelker rundt brønn om 4,5 cm/st og på dette brett om 2,8 cm.
86 + 14,6 = 100,6
Radius = 100,6 / 2
Radius = 50,3
Er det da ikke det samme med seks likesidede trekanter med sidene 50,3.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 innlegg
Jeg tror det du regner ut er avstanden fra midten av brønnen til midten av de rette sidene i sekskanten. Og det var lengdene av sidene som ble spurt om. Den er ikke lik radiusen.Forrest skrev:Jo forvisso, men legger jeg til tykkelsen på virket på ytterradiusen av brønnen får jeg vel det samme, eller? Shit va jeg blir usikker nå...
Til diameter i ytterkant av brønnen 86 cm stiller jeg bjelker rundt brønn om 4,5 cm/st og på dette planker om 2,8 cm.
86 + 14,6 = 100,6
Radius = 100,6 / 2
Radius = 50,3
Er det da ikke det samme med seks likesidige trekanter med sidene 50,3.
Nei, jeg begynner å mistenke at jeg er på villspor. Men nå har jeg også her angitt tykkelsen på virket jeg bruker rundt brønnen.
Hvis da Tan = motstående katet / hosliggende katet.
Katet bør vel være radius i dette tilfellet???
50,3 / 50,3... jeg er håpløs, sa gresshoppen uten det ene beinet...
Hvis da Tan = motstående katet / hosliggende katet.
Katet bør vel være radius i dette tilfellet???
50,3 / 50,3... jeg er håpløs, sa gresshoppen uten det ene beinet...