Har litt funderinger angående valg av treverk til min terrasse (trykkimpregnert eller ikke). Halve terrassen vil være under tak og jeg har tenkt å legge bjelker direkte på et solid underlag av sprengstein og makadam. Min idé er å bruke trykkimpregnerte bjelker samt ubehandlet terrassebord. Noen som har synspunkter på eller innvendinger mot dette?
 
Se bare til at du har rett klassifisering på trevirke som skal ligge i kontakt med jord. Det skal helst være sånt man bygger brygger av, har for meg at det er "A".

Du kan jo vurdere å bruke lerk i terrassebordene, mye motstandsdyktig og trenger ikke overflatebehandles. Ulempen er at det er dyrere enn vanlig terrassebord.
 
Fikk også tipset av en god venn om å bruke lærketræ og skal sjekke opp hvor mye dyrere det er. Spørsmålet er jo også hvor mye lenger det kan tenkes å holde i praksis. Uansett er jeg redd for at gjerrigheten kommer til å bedra klokskapen igjen, så det blir vel enda en terrasse som bygges med trykkimpregnert treverk. :P
 
Jeg har hørt at man skal bruke sedertre. Har en nabo som har bygd hele huset i sedertre, veldig pent og vedlikeholdsfritt, man maler jo ikke. Vet ikke om det oljes.
 
Lerketre må behandles hvis fargen ikke skal bli grå.
Koster (sibirisk-bedre kvalitet) 200 - 250:- m2 avhengig av mengden. Dette å sammenligne med trykk ca 60-90:- m2
Hardwood er et alternativ.
 
Sibirsk lerk holder ikke like godt som trykkimpregnert.
Velger man den gjør man det bare fordi man tar sitt valg ut fra et visst miljøperspektiv eller muligens gjør man kanskje en statusmarkering. Ser man på den totale belastningskjeden kanskje trykkimpregnert vinner likevel - det trenger ikke like mye olje og beskyttelse samt holder lenger.
 
Husagaren skrev:
Har litt funderinger angående valg av treverk til min terrasse (trykkimpregnert eller ikke). Halve terrassen vil være under tak, og jeg har tenkt å legge bjelker direkte på et solid underlag av sprengstein og makadam. Min idé er å bruke trykkimpregnerte bjelker samt ubehandlet terrassebord. Noen som har synspunkter på eller innvendinger mot dette?
Innvending! ;) Du vil få to farger på ditt trykte gulv. Utedelen vil bli grå...delen under tak vil beholde "trykkfargen"... Jeg har ingen løsning og det blir kanskje likt hvis du bruker andre treslag... hva vet jeg...? ???
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.