Gjerdet har råtnet og trenger å byttes ut. Jeg har tenkt å lage et enkelt med spiler og over-/underliggere. Litt sånn amerikansk.

Ribbene vil jeg ha drøyt 30x30, men helst ikke så grovt som 36x36. Helst ikke trykkimpregnert, men har vurdert lerk for å minimere råte. (skal males, så det er kanskje unødvendig)

Jeg har tilgang til maskiner, så jeg er ikke så redd for å lage dem selv, men velger selvsagt en dimensjon som finnes. Hvordan ville dere ha gjort det? Og hvilket treverk ville dere ha brukt med tanke på at de ikke skal slå seg.

Beste hilsener,
/Joe

Sist redigert:
Problemet er at den typen av trevirke som du etterspør (små dimensjoner av god kvalitet) ikke er tilgjengelig i vanlige byggevarehus. Kan du få tak i norrländsk gran som du selv kan kløyve ned, er det et godt alternativ. En konstruksjon med overligger som beskytter ribbenes endetre forlenger levetiden betydelig. Valget av fargetype er viktig. Det går ikke an å bruke akrylmaling når du maler lektene rundt om. Slamfarge eller oljefarge fungerer best.

J justusandersson skrev:
Problemet er at den type virke som du etterspør (små dimensjoner av bra kvalitet) ikke finnes å kjøpe i vanlige byggevarehus. Kan du få tak i norrländsk gran som du selv kan kløyve ned er det en bra variant. En konstruksjon med overligger som beskytter ribbenes endetre forlenger livet betydelig. Valget av fargetype er viktig. Det går ikke å bruke akrylatfarge når du maler spjeldene rundt. Slamfarge eller oljefarge fungerer best.
Takk for svar.
Fikk som du rådet tak i langsomvoksende gran, de skulle kløyve opp den for meg også.

Så bra! Legg gjerne ut et bilde når du er ferdig.

J justusandersson skrev:
Hva bra! Legg gjerne opp et bilde når du er ferdig.
Og om jeg blir ferdig..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.