Hei!

Skal rive gillestuen. Jeg tenkte å pusse veggene nede i kjelleren, hvilken puss tåler mest fukt? Ville vanlig Pussmørtel C fungere?

Går det an å bestille hvitfarget puss, da slipper man vel å male? Eller blir det billigere med silikatmaling over?

Jeg vil jo ikke at det løsner etter et år, eller finnes det andre alternativer?
 
Har du fukt i veggen skal du jo begynne med det problemet, ikke effekten av det.

Man bruker ikke hvitmalt puss, det er silikat som gjelder.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
Ja altså det lukter virkelig kjeller, tipper på at det finnes mugg i isolasjonen, så jeg vil gjerne få bort hele peisestua så fort som mulig.

Jeg kunne begynne med rivning, ta bort tregulvet og alt annet. Deretter kan jeg la veggene være bare til jeg vet om veggene er tørre nok og drenere på nytt om det skulle være nødvendig. Jeg vet ikke hvordan det ser ut der bak akkurat nå. At jeg lar veggen være bar helt enkelt, den er kanskje allerede pusset, ingen anelse.

Men fukt fra platen vil det jo alltid være, så i hvert fall nedre delen av veggen vil mer eller mindre være påvirket av fukt.

Under tregulvet, er det sand og grovstøpt plate. Kan man støpe på den eksisterende platen så gulvet blir jevnere? Tenkte legge filtmatter over senere, tror fliser blir for kaldt.
 
Ja, begynn rivningsarbeidet og se hvordan det ser ut. Selv får jeg frysninger av oppforede kjellere, så du tenker jo riktig her.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
Samme her angående oppreglet kjeller, vil bare få det bort så fort som mulig.
 
Fulkemisten
Nålfilt burde funke å legge direkte på platen vel? Hvor ujevn kan den være? Ellers er det vel flytsparkel som gjelder. Er det enkelte store hull kan man fylle opp med finbetong.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nålfilt burde funke å legge direkte på platen vel? Hvor ujevn kan den være? Ellers er det vel flytsparkel som gjelder. Er det enkeltvise store hull kan man fylle opp med finbetong.
Jeg vet ikke hvor glatt den er, men ifølge utsagn skal den være "grovriven", så jeg får håpe den er tilstrekkelig glatt for teppe.
 
Fulkemisten
Jo men altså grovriven betongoverflate betyr jo ofte at den er slik grov så man ikke sklir på den ved vått føre. Den er trolig også jevn men som du sier så vet man jo ikke før man ser den.
 
  • Liker
Ernfrid
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.