Jeg vurderer hvordan jeg på enklest og beste måte kan kle en kjellervegg av lecablokker?
Har vurdert to alternativer;
1. Stålregel mot lecablokkene og sette opp OSB-plater samt gips+tapetsere.
Jeg har ikke tenkt å isolere på innsiden, men la det være en liten luftspalte.
Også en liten luftspalte/spring ved gulv- & taklist. Trengs det?
Innebærer det risiko å sette en OSB-plate der?
2. Å pusse lecablokkene og male med silikatmaling.
Føles enklere å gå for alternativ 1, men er usikker på om dette medfører noen risikoer.
Rommet på ca 10 kvm skal bli gjesterom hvor to av sidene er mot yttervegg (2,5x4 m).
Jeg har ventilasjon med til- & fraluft. Skal også legge inn vannbåren gulvvarme.
Tips noen?
Har vurdert to alternativer;
1. Stålregel mot lecablokkene og sette opp OSB-plater samt gips+tapetsere.
Jeg har ikke tenkt å isolere på innsiden, men la det være en liten luftspalte.
Også en liten luftspalte/spring ved gulv- & taklist. Trengs det?
Innebærer det risiko å sette en OSB-plate der?
2. Å pusse lecablokkene og male med silikatmaling.
Føles enklere å gå for alternativ 1, men er usikker på om dette medfører noen risikoer.
Rommet på ca 10 kvm skal bli gjesterom hvor to av sidene er mot yttervegg (2,5x4 m).
Jeg har ventilasjon med til- & fraluft. Skal også legge inn vannbåren gulvvarme.
Tips noen?
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 innlegg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 innlegg
Idioti er det vel ikke, men det er en unødvendig risiko å kjøre med reglet gips hvis du synes det fungerer med puss. Gipspuss er litt smidigere å jobbe med som amatør, men det er også mykere og mer følsomt for støt.
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 innlegg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 innlegg
Pussnät trengs ikke med gipsmørtel på lecablokker, men du vil kanskje ha pusslister for å pusse imot for å få det rett. Pussnät kan du bruke dersom du skal pusse over hulrom. Du trenger ikke engang bygge igjen et dørhull; du kan netting, regel opp og pusse direkte på nettet. 20 kg gipsmørtel koster 99 kr på bauhaus sist jeg var der, 0.8-0.9 kg/mm/kvm tror jeg det er. Husk at man gjerne skal legge det på i tykke lag for å jevne ut en skjev vegg, for eksempel. Gipsmørtel skal legges på i ett lag. Når det har tørket i ca 30 min, skal man svampe av det med en vaskebrett for å jevne det ut, deretter stålglatter man det med et sverd eller sparkel. Det kan bli glatt som en babyrumpe om man legger energi i dette momentet. Det kan være en god idé å øve litt på et skjult sted først. Det går å gjøre på litt forskjellige måter avhengig av hvilket sluttresultat som ønskes. Likevel, som jeg skrev, så blir resultatet en mykere overflate enn tradisjonell puss. Hjørner bør forsterkes med hjørneprofiler. Gipsmørtel har også flere gode egenskaper, det jevner blant annet ut luftfuktigheten veldig bra. Det er i prinsippet ikke mulig å slipe gipsmørtel, det bare tetter slipepapiret, men du kan gå over overflaten med en stålsparkel flere ganger. Resultatet blir som sandpapir, gjør dette før det har herdet helt og det er ganske effektivt. Skal du sparkle mellom ulike materialer trenger du armeringsduk osv. Gipsmørtel fester seg til mye, men har du en spesiell overflate du vil at det skal feste på kan man trenge svindyr primer. LECA-blokker, gipsplater og gammel puss er derimot ingen problem.
Stor takk for engasjementet! Fantastisk verdifullt. Jeg har nok besluttet meg for å pusse, dog ikke med gips men med pussmørtel C (uten pussnett) med pusslister (6 mm) for å få en noenlunde jevn overflate. Synspunkt på det?
Klikk her for å svare