Oppdaget dette materialet i et "hull" i min gamle mursteinspipe, høyt oppe på veggen i fyrrommet.
Har ikke lagt merke til dette tidligere, men kan tenke meg at man har fylt en tidligere røyk- eller ventilasjonskanal med dette materialet.

Dårlig bilde..
Det svarte kan jeg tenke meg kan være sot fra tidligere fyring i fyrrommet.
Men resten? Hva tror dere det er for materiale og til hvilket formål?
Er det mulig å komme med en kvalifisert gjetning ut fra dette dårlige bildet?
Steinull? Glassull? Asbest?

Bør jeg la materialet bli eller fjerne det?
Muligens kan kanalen henge sammen med flere ventilasjonskanaler i huset, blant annet i soverom og stue.
Vil ikke at eventuelt uegnet materiale spres med selvtrekksventilasjonen i innemiljøet..

Mure igjen hullet i stedet?

Takk på forhånd!

Rustne rør og kabler mot en gulnet murvegg med et mørkt hull fylt av ukjent materiale i en gammel murstock.

Uklart bilde av et mørkt material i et hull i en murvegg, med rør i forgrunnen. Materialet kan være sot eller isolasjon.
 
Steinull eller glassull som er trykket inn i hullet fordi det ikke trengs lenger. Om du lar det bli sittende, vil hullet være der dersom det en gang i fremtiden skulle bli nødvendig til noe. Murer du igjen hullet nå blir det mer arbeid nå og mer arbeid om noen i fremtiden vil ha hullet.
 
Umulig å si, bildene er for dårlige
 
Glass- eller steinull for å tette kanalen som ikke brukes for øyeblikket.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.