Hei

Jeg trenger å bygge en garderobedør som er ca 65x180 stor. Om jeg ser litt rundt i forskjellige butikker, f.eks. ikea, så har de alltid to dører til alt som er 60 cm eller bredere, men jeg vil helst slippe dette.

Finnes det noe materiale som er sterkt nok og lett nok til å la meg bygge en dør som er så bred? MDF ser ut til å være det vanligste materialet, men det er dessverre tungt som panser.

Ville det fungere med tynn MDF? Hvor tynn tør man i så fall gå? Hvis den er for tynn blir den selvfølgelig slapp, men det kan kanskje motvirkes med en ramme av tre på innsiden av døren?

Garderobestammen er av 19mm mdf, og tanken er at dørene skal males, om det nå spiller noen rolle.

Takk for all hjelp jeg kan få.

Har samme spørsmål. Fungerer mdf som garderobedører (skal lage 65x200)?

Sponplater, MDF og lignende materialer er altfor tungt for bredere hengslede dører. Det eneste plate materialet som fungerer er kryssfiner. Det beste er furu- eller bjørkekryssfiner fordi de består av flere finerlag. Omtrent 12 mm tykk tror jeg trengs. Du kan gå ned til 7 mm hvis du forsterker døren med lister på forsiden, slik at det ser ut som en speildør. Til det kan du bruke høvlet furu som byggevarehandelen selger. Du kan også bruke panel med not og fjær av valgfri sort hvis du setter lekter på baksiden i Z-form.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.