hei, jeg og min samboer vurderer å bygge et økologisk hus. Vi hadde tenkt å kjøpe en ganske stor tomt da vi vil ha store dyrkningsmuligheter og få så mye tømmer som mulig i prisen.

Siden jeg aldri har bygget hus selv er det mange spørsmål som dukker opp. derfor denne tråden, hvor vi håper å få så mye hjelp, tanker og ideer fra folk som har bygget, som mulig.

Ideen med hele byggeprosjektet er å holde kostnadene nede så mye som mulig, gjøre så mye selv som det bare går samt å bygge økologisk for å ta vare på miljøet. (også energieffektivt).

Vi har tenkt å bygge stommen av hugget skog fra tomten, bygge veggene av leire og isolere med halm. Huset skal helst bygges litt inn i en skråning så det isoleres av bakken fra nord og et drivhus tenkte vi å bygge langs hele sørsiden for å spare energi.

Verdt å nevne, vi planlegger å bli en familie på fire og ha godt med plass.

Våre første funderinger er da: (hvis vi til å begynne med hopper over alt som har med tomtekjøp og byggetillatelse å gjøre)

* hva er en passende grunn for et slikt hus, forstår jo at fukt kanskje kan være en utfordring?
(vil gjerne at huset er til en 1/3 under bakken).

* hvordan behandler man trærne man har felt, mer enn å ta av barken før man bruker dem, hvilke treslag er egnede å bygge med?

* vi har vært inne på å ha et torvtak til dette huset hva synes dere? Forslag?

Håper på svar og kreative løsninger
Flere spørsmål dukker nok opp underveis...

Mvh Tim

Hvorfor vil dere grave ned huset? Tror dere ikke at det isoleres tilstrekkelig med halm/leire og få vinduer mot nord? Ellers er det vel noen form for murt kjeller som er det som gjelder hvis man skal lage en slags sokkeletasje slik du forklarer? Det føles som et ganske dyrt alternativ ... Avhengig av hva dere har for avløpsløsning kan man også trenge forskjellige typer fundamenter (sammenlign wc med mulltoa for eksempel). En løsning kan kanskje være å lage en kantbjelke (slik som når man skal støpe en plate) men fylle med hasopor for eksempel. En form for varm/fylt krypkjeller eller inneluftsventilert krypkjeller.

Litt inspirasjon om halmhus:
http://www.halmhuset.se/

Har du hørt om kubbhus? Da bygger man stommen av stokkene og fyller mellomrommene med vedklabbene du får fra trærnes greiner.

Akkurat, grunnen til å grave ned var vel mest for å isolere så mye som mulig, men holder det med halm og leire så er det topp.
Ja, hasopor har jeg også lest kan være et bra alternativ.
Siden vi ikke har kjøpt tomt ennå, så vet jeg fortsatt ikke hva vi tenker å ha for avløpsløsning...

Ja, jeg har hørt om dette og hadde gjerne bygget hønsehus og mindre bygninger på tomten på denne måten, men selve bolighuset vil vi ha i "lerstruktur" derimot kanskje man kan dekke klubbene med leire? Spørsmålet er da hva som isolerer best? Halm eller kubber?

Jordhytte i England med torvtak og avrundede innganger, omgitt av grønn vegetasjon og steiner, mot en skumringshimmel med halvmåne.

Interiør av rustikt hus med trestokker i taket, peis, buet vindu og spiraltrapp. Alt gir en koselig og naturlig atmosfære.

Naturlig innvendig takkonstruksjon med synlige grener og kurvede trebjelker, i et hus med rundede døråpninger og naturlig lysinnfall.

Dette huset som ble bygd i England har vi begge blitt veldig inspirert av og har vel også tenkt å bygge vårt hus rundt. Men siden vi vil ha det litt større må det nok bli to sirkler, som en åtte liksom med noe stilig bue imellom.

MissAnpassad skrev:
Så her ser det ut utenpå med leire: [lenke]
Det er mulig å kombinere kubb og isolasjon, veggene blir dog 90 cm tykke.
Ja det blir jo like pent det! Tykkelsen på veggene gjør ikke noe, hadde uansett planlagt å ha skikkelige hvelv som er så fint!
Kom akkurat på en ting, om vi sier man kjøper en tomt som man rydder på, hvor lenge må da treet tørke før det er trygt å bygge med?

Når man planlegger husbygging, og spesielt om man planlegger litt "utenfor boksen"/ukonvensjonelt, så gjelder det å ha stålkontroll på Boverkets byggnormer (f.eks. angående tilgjengelighet) + områdets spesifikke regler (kulturmiljø osv). Dette for å kunne få byggetillatelse for sin drøm. Sjekk en del på dette og vil dere søke info om materialer så sjekk på Sunda huset - der finnes typ ALT! Hun har gått gjennom de fleste materialene før hun har bestemt seg...

Takk så mye freitag, der var noe jeg absolutt ikke hadde tenkt på :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.