Funnet bak lag av gammelt tapet. Noen form for veggplate, tror jeg...
Smuldrete.
Kan det være snakk om en vanlig gammel gipsplate?
Tenker så når jeg ser typ "luftbobler" i det hvite materialet og dessuten ser ut som det hvite materialet sitter sammen med en brunaktig "papp". Ser ikke gipsplater ut så? Hvit gips i midten og typ papp rundt om?
Er det ikke mer sannsynlig at det er en gipsplate enn at de før typ manuelt gipset opp en vegg? (husker ikke hva det heter når man gjør så...) Med tanke på at det brune ("pappen") virker å sitte i direkte tilknytning til det hvite (gipsen?).
Asbestrisiko? I så fall i det hvite (gipsen?) eller i det brune (pappen?)?
Har spurt om dette her på forumet for noen år siden, men finner ikke det gamle innlegget og husker ikke helt svarene heller. Spørsmålet har blitt aktuelt igjen, derfor stiller jeg det nå igjen.
Husker at noen som svarte den gangen sa at han syntes at "det brune" ikke så ut som det vanlige brune som er rundt gipsplater. Han mente at det brune på bildene mine så ut til å inneholde fibre av noe slag, typ trefibre, cellulose eller asbest. Men, jeg tenker: kan ikke det brune rundt gipsplater være ulikt tykt og se forskjellig ut, gjennom tidene? Har forsøkt å google etter bilder på nettet, men har ikke funnet noe tydelig. Vet du?
Synes du, eller noen annen, at det brune på bildene mine kunne være det vanlige brune som omgir gipsplater?
Eller tror dere min vegg isteden handler om at noen har smurt på gipspuss og så satt på noe tynt brunt materiale oppå, for å få en glatt og tapetserbar vegg?
Nyanser skiller såklart fra år til år og også mellom produsenter. I dag er de fleste grå, men river man bort den ytterste pappen som ofte skjer når man river bort tapet eller plastmatter så er pappen bak brun.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.