Here we go again..
Stadig nye oppdagelser i et gammelt hus.
I sprekken nederst mellom gammel murvegg og tregulv (som ligger under det nye parkettet som vises på bildet) fant jeg følgende materiale.
Ser ut som det er trykket inn der for å tette mellom gammelt tregulv og murvegg.
Se bilder!
Hva tror dere?
Glassull eller asbest?
Analysebehov eller soleklar glassull?
Dum som jeg er, begynte jeg å smøre på en fugemasse for å tette over sprekken.
Så innså jeg at der står jo vanligvis et kjøleskap, hvis kompressor på baksiden kan bli skikkelig, skikkelig varm. Smurte på Casco malerfugemasse, 3914.
Så nå vurderer jeg om jeg kanskje bør fjerne fugemassen fordi den kanskje kan "smelte", noe som sannsynligvis ikke er bra, men samtidig vil jeg jo ikke rote mer i isolasjonen før jeg vet hva slags materiale det er.
Jeg tror snart du må samle alle dine funderinger i en eske og sende til analyse for din egen sinnsro, det er jo nesten umulig å sitte og gjette hva alt i huset ditt er bygget av.
For meg ser det ut som skitten glassull fra 50-tallet, har mye sånt i vårt hus, en del merket med "Billesholm". Lange, hvite, litt rettere fiber enn moderne glassull.
Takk AskeHolst!
Hvor har du dette materialet i huset ditt?
Fantes denne typen glassull også som løsfyll eller bare som plater/ruller?
I mitt tilfelle ser det ut som det liksom er trykket inn i sprekker der murpipe møter tregulv.
Tror jeg i alle fall.
Tenker derfor at det nok burde være snakk om løsfyll.
Takk AskeHolst!
Hvor har du dette materialet i ditt hus?
Fantes denne typen glassull også som løsull eller bare som plater/ruller?
I mitt tilfelle virker det som om det liksom er trykket inn i sprekker der murverk møter tregulv.
Tror jeg iallfall.
Tenker derfor at det nok burde dreie seg om løsull.
Kan ikke se noen merking, bare en masse "skit"..
vanligst i rull. oftest viklet rundt rør. men det finnes ingen garantier for at det er akkurat den isolasjonen. vil du være sikker send inn til analyse.
Ja, du har rett, for å være helt sikker må jeg jo selvfølgelig sende inn for analyse.
Men, hva tenker du når du ser bildet?
Mistenkelig likt asbest eller mer sannsynlig en form for glassfiber?
En tanke jeg har er at de før kanskje valgte nettopp asbest på dette stedet, av brannsikkerhetshensyn.
Ettersom de har presset det inn i tilknytning til skorstein/treverk.
Jeg tenker kanskje feil..
Det virker etter min mening som et helt ulogisk sted å ha asbest på, og jeg har aldri sett asbest som så slik ut. Hva ville du gjort om det viste seg å være asbest? Siden du allerede har revet det bort, er det for sent å være forsiktig med det.
Fugemassen vil for øvrig ikke smelte av varmen fra kjøleskapet.
Avemo, takk for input!
Jeg har ikke revet bort alt.
Ville ikke rote i det altfor mye, uten å vite hva det er for materiale.
Så, det er masse igjen. Som jeg heller ikke har fuget over.
Som svar på ditt spørsmål, gjort er gjort, men skulle det være asbest vil jeg selvfølgelig fjerne resten,
men på en mer risikofri måte. Får vel hyre noen i så fall.
Håper dog fortsatt på at det ikke er asbest, men noe helt annet.
Analyse kanskje er det eneste riktige, for å vite sikkert.
Ja, du har rett, for å være helt sikker må jeg jo selvfølgelig sende inn til analyse.
Men, hvordan tenker du når du ser bildet?
Mistenkelig likt asbest eller mer sannsynlig en form for glassfiber?
En tanke jeg har er at de før kanskje valgte akkurat asbest på dette stedet, av hensyn til brannsikkerhet.
Siden de har trykket inn det i tilknytning til skorstein/trevirke.
Jeg kanskje tenker feil..
det jeg tenker. er fram med støvsugeren. og at jeg må fuge igjen eller sette en list
Det er helt klart pels fra kanin, veldig vanlig å drive med på gamle kongens tid. Hva heter de nå igjen? Angorakanin eller asbestkanin
Nei, bare tullet! Typisk glassull fra midten av forrige århundre som AskeHolst skriver.
Men alvorlig talt, Sina71: Tror du at dette, eller litt fugemasse, kunne begynne å brenne pga varmen fra kjøleskapets kompressor? Hvordan har det gått med tregulvet, som vel har ligget i noen tiår? Det har vel ikke begynt å brenne ennå ser det ut som.