Noen som vet hva disse veggplatene er laget av? Sitter i gammel bod i et hus bygget i 1893, men som helt sikkert har blitt renovert i omganger gjennom årene. Materialet føles sprøtt og litt "mykt". Plata ser ut til å være malt med en blå-/grønn farge. Lurer på om materialet eventuelt kan inneholde asbest. Takknemlig hvis noen har noen ideer!
Kan Tretex-plater ha forskjellige tykkelser? Jeg tror nemlig at denne platen er ganske tynn, mens jeg har tykkere Tretex i visse tak. Om man ser nøye på det øverste bildet, ser man en viss typisk overflatestruktur i mønsteret. Fikk for meg at det er en slags tynn sprø sponplate, men Tretex kanskje også kan ha en sånn overflatestruktur?! Er Tretex fiberaktig inni? Og brun/beige? Nederste bildet ser ut som om en mus eller noe har gnaget i stykker materialet.. Kan sponplater inneholde asbest? Og er Tretex alltid fri for asbest? Takk for svaret ditt forresten!
Tretex fantes i flere ulike tykkelser. Kan støve ordentlig når man fjerner dem, så bra med støvfilter ellers helt ufarlige. De er bruneaktige og kan ha ulik struktur, ingen asbest i spon heller.Stina71 skrev:Kan Tretex-plater ha ulike tykkelser? Jeg tror nemlig at denne platen er ganske tynn, mens jeg har tykkere Tretex i enkelte tak. Hvis man ser nøye på det øverste bildet ser man en viss typisk overflatestruktur i mønsteret. Fikk for meg at det er en slags tynn sprø sponplate, men Tretex kanskje også kan ha en slik overflatestruktur?! Er Tretex fiberaktig inni? Og brun/beige? Det nederste bildet ser ut som om en mus eller noe har gnagd på materialet.. Kan sponplater inneholde asbest? Og er Tretex alltid fri for asbest? Takk for svaret ditt forresten!
Sist redigert:
Tror faktisk ikke det har sittet noe tapet på platen. Ser ut til å ha den der overflatestrukturen direkte under den malte fargen. Men, Tretex kan kanskje ha forskjellig overflatestruktur?! Denne ser nesten litt smårutet ut..
Forresten, hva tror dere om fargen da? Vet at visse typer maling kan inneholde asbest, spesielt sk strukturmaling.
Jeg har ikke klart å forstå i hvilken type maling asbest kan finnes.. Veggmaling? Maling på gamle møbler?
Maling på gamle terskler i jern? Har dere noen anelse om dette?
Forresten, hva tror dere om fargen da? Vet at visse typer maling kan inneholde asbest, spesielt sk strukturmaling.
Jeg har ikke klart å forstå i hvilken type maling asbest kan finnes.. Veggmaling? Maling på gamle møbler?
Maling på gamle terskler i jern? Har dere noen anelse om dette?
Når det gjelder asbest skal du være forsiktig hovedsakelig i følgende tilfeller:
1. Eternittplater på fasade, tak, eller i gamle fyrrom.
2. Isolasjon rundt gamle vannrør
3. Ventilasjonskanaler av eternitt
4. Lim under gamle plastmatter.
I samtlige tilfeller helt ufarlig der det sitter og bare risiko for helseskader når man bryter opp materialet.
Gjør deg selv en tjeneste og betrakt alt annet som helt ufarlig i huset.
1. Eternittplater på fasade, tak, eller i gamle fyrrom.
2. Isolasjon rundt gamle vannrør
3. Ventilasjonskanaler av eternitt
4. Lim under gamle plastmatter.
I samtlige tilfeller helt ufarlig der det sitter og bare risiko for helseskader når man bryter opp materialet.
Gjør deg selv en tjeneste og betrakt alt annet som helt ufarlig i huset.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 innlegg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 innlegg
Takk for deres gode råd!
Når det gjelder asbest, har jeg personlig, på grunn av ren uvitenhet, vært med og revet ut gammelt gulv med asbest både i teppet og papp/lim på undersiden... Ikke bra i det hele tatt! Vi var rett og slett uvitende. Siden ingen tenkte på asbest, ble heller ikke gulvet rengjort/sanert før et nytt klikkgulv ble lagt oppå. Gulvleggeren var dessuten en riktig slurver og etterlot rester av den gamle opprevne pappen under gulvet. For ikke å snakke om alle løsgjorte asbestfibre som sikkert finnes der under... Der gulv møter gulvlist er det ganske brede sprekker, til tider sikkert over en centimeter. Det skal dit en kvartsstav, men det har aldri blitt gjort. Hva tror dere? Asbestfibre som ble frigjort i forbindelse med at det gamle teppet ble revet ut og som gradvis kommer frem via sprekkene? Hva ville dere ha gjort? Rive opp det nylagte gulvet? Sanere der under? Eller håpe at fibrene holder seg relativt i ro under gulvet og la det være som det er?
Når det gjelder asbest, har jeg personlig, på grunn av ren uvitenhet, vært med og revet ut gammelt gulv med asbest både i teppet og papp/lim på undersiden... Ikke bra i det hele tatt! Vi var rett og slett uvitende. Siden ingen tenkte på asbest, ble heller ikke gulvet rengjort/sanert før et nytt klikkgulv ble lagt oppå. Gulvleggeren var dessuten en riktig slurver og etterlot rester av den gamle opprevne pappen under gulvet. For ikke å snakke om alle løsgjorte asbestfibre som sikkert finnes der under... Der gulv møter gulvlist er det ganske brede sprekker, til tider sikkert over en centimeter. Det skal dit en kvartsstav, men det har aldri blitt gjort. Hva tror dere? Asbestfibre som ble frigjort i forbindelse med at det gamle teppet ble revet ut og som gradvis kommer frem via sprekkene? Hva ville dere ha gjort? Rive opp det nylagte gulvet? Sanere der under? Eller håpe at fibrene holder seg relativt i ro under gulvet og la det være som det er?
Asbest er ikke livsfarlig, om man ikke daglig jobber med sanering av det!
I lang tid forekom det asbest i bremseklosser og bremsebånd, som bilmekanikere byttet og samtidig rengjorde før nye kom på plass med trykkluft. Dette støvet ble også frigjort langs veiene...
I hverdagen forekom som tidligere beskrevet, asbest i mange forskjellige materialer. Derfor skal du ikke bekymre deg alt for mye. Vær forsiktig og bruk åndedrettsmaske når du føler deg usikker.
Det finnes betydelig farligere ting i din omgivelse som kan skade helsen din og til og med forårsake dødsfall.
I lang tid forekom det asbest i bremseklosser og bremsebånd, som bilmekanikere byttet og samtidig rengjorde før nye kom på plass med trykkluft. Dette støvet ble også frigjort langs veiene...
I hverdagen forekom som tidligere beskrevet, asbest i mange forskjellige materialer. Derfor skal du ikke bekymre deg alt for mye. Vær forsiktig og bruk åndedrettsmaske når du føler deg usikker.
Det finnes betydelig farligere ting i din omgivelse som kan skade helsen din og til og med forårsake dødsfall.
Klikk her for å svare