Hei

begynte å fjerne en gammel garderobe i vår villa fra 1924 og det var et hull bak samt en eldre plate. Lurer på hva det er for materiale og om man trenger å være forsiktig av helsemessige grunner, typ om det inneholder asbest. Legger ved bilder.
 
  • Gammelt tapet med dekorativt mønster og skadet, grått byggemateriale som vises bak, potensielt asbestholdig.
  • Veggen viser et utsnitt av gammelt papir og et underliggende porøst materiale med sprekker bak en garderobe i en villa fra 1924.
  • Gammel vegg med delvis revet tapet som viser lag av gammelt materiale bak, inkludert et hull og smuldrende skiver av ukjent materiale.
  • Gammel vegg med hull, avslørende lag med støv og muligens asbestholdig materiale bak dekorativt tapet i en villa fra 1924.
  • Veggåpning med brun og hvit mønstret tapet, eksponert grått materiale bak.
Skal tilføye at det er en vegg som grenser til en bergslagskammin og at den grå biten ser ut som en plate som man har satt på i etterkant
 
Vanskelig å si...
Er den hard som sement? Da kan det være asbestsement.
Legg i søppelsekker og dra til gjenvinningsstasjonen.
Fukt moppen rundt der den satt.
Jeg ville ikke vært bekymret så lenge du ikke har stått og saget i den.
 
Ja den grå biten med litt struktur på er hard, blir bare et lite merke når jeg trykker på den med en syl. Kan man la alt sitte igjen og liksom kapsle det inn på en eller annen måte? Det er jo et stort hull som jeg vil fylle igjen.
 
BirgitS
Du trenger ikke kapsle inn eternitt for asbestfibre frigjøres bare når man holder på med eternitten, typ sager i den, slik at det blir støvete.
 
Ja det vet jeg, men den grå skiven OM den inneholder asbest har den jo "forvitret" eller noe, ellers hadde det jo vært en hel skive. men jeg vil fortsatt ikke ha noe hull, typ gipsbruk for innendørs bruk.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.