Trenger man å lime cellplasten i falsen?
 
Det har jeg ikke gjort i alle fall..
Det blir så tett og fint likevel - dog ikke lufttett, men det trengs jo knapt..
 
Hei!

Jeg har brukt oljeherdet masonite. Det har fungert perfekt. Siden jeg har et gammelt hus med større avstand mellom stenderne enn cc-60, måtte jeg kjøpe 240x120 cm plater og sage dem til selv. Ellers kan man bruke trossbottenboard. Ferdige plater som har standardmål. Jeg var i kontakt med Masonite for å høre om det var greit å bruke oljeherdet masonite, og fikk til svar at det fungerer utmerket. Hvis man kortlatter, holder de til å gå på, garantert!!! Tidligere hadde jeg bare ytved som trossbunn. Det har riktignok fungert i 78 år uten problemer, men skal man isolere om gulvet, er det vel like greit å bytte.

Mvh / Niclas
 
  • Liker
Dennis Karlsson3
  • Laddar…
B
Gullfiber har en fin takkonstruksjonsplate (fasadeplaten). Den er lettere å få tett i fugene enn celleplast og dessuten ikke brannfarlig. Celleplast er ekstremt giftig om det begynner å brenne og burde forbys.
 
Fasadeplaten er bra den med ja.. Men jeg synes definitivt ikke at den er lettere å få tett i skjøtene. Du la merke til at jeg skrev "falsad/spontad" vel.. Den er veldig enkel å få perfekte skjøter med..

Deretter må man vurdere risikoen for at brannen starter nede i en lukket krypkjeller mot gevinsten med mindre fukt i bjelkelaget.. Om man ser på hva som forårsaker mest skader i krypkjellere, tipper jeg at fukt er mer hyppig forekommende enn brann. ;)
Jovisst, fukt er ikke livstruende som en brann kan være, men på den annen side synes jeg risikoen for brann nede i grunnmuren føles ganske liten..
 
Kan ha vært slurvete hoderegning av meg i skrivendes hete

mattiasp skrev:
Burde ikke bredden være 550 mm? Hvis man lekter "normalt" blir jo avstanden mellom lektene 600-45=555 mm
 
B
Jeg har ikke sagt at brannen skal begynne nede i krypkjelleren (om man ikke er veldig uheldig og f.eks. en luftavfukter eksploderer). En brann kan svært gjerne starte i bjelkelaget eller et annet sted, og da er celleplasten giftig. Boverket har advart mot celleplast i hus. Selv om platene er falsede, må de passe nøyaktig, den minste lille sprekk og et kaldtrekk er et faktum. Du skal ikke blande sammen eple og pære. Vill ikke byggearbeidere til å bruke feil materiale!

/ Bygningsingeniør
 
Hva tror dere om metallplater?
 
bo skrev:
Jeg har ikke sagt at brannen skal begynne nede i krypkjelleren (om man ikke har en himla uflaks at for eksempel luftavfukter eksploderer). En brann kan meget vel starte i bjelkelaget eller et annet sted, og da er cellegummi giftig. Boverket har advart mot cellegummi i hus. Selv om platene er falsede, må de passe nøyaktig, den minste lille sprekken og et kaldras er et faktum. Du skal ikke blande sammen epler og pærer. Vil ikke villede byggere til å bruke feil materiale!

/ Bygningsingeniør

Hva tror du jeg har for interesse i å forsøke å "villede" byggere...???

Les litt på disse lenkene..
Eller mener du at det er en stor villedende komplott på gang..

http://www.viivilla.se/sitemap/sitemap/blindbotten?v=2
http://www.thermisol.se/pdf/golv_isoleralatt_okt02.pdf#search="blindbotten cellplast"
http://www.traguiden.se/templates/PopUp/Common.asp?id=2281

Tror nok det finnes en del ingeniører også på avisen/produsenten/bransjeorganisasjonen i lenkene ovenfor. ;)

Jeg stiller nesten spørsmål ved om du er bygningsingeniør siden du snakker om at det skulle oppstå kuldebroer ved den minste glippen i falsen... Øhh, cellegummien ligger tvers bjelkelaget som er isolert med kanskje 200-250mm isolering, ingen videre stor risiko for kaldras da, eller... Dessuten blir det ingen glipper i skjøtene..
 
  • Liker
Buildgates
  • Laddar…
Dette er en veldig gammel tråd men jeg lurer på om musene liker celleplastskivene (S80)?
 
Fugeskum knaprer de på iallfall
 
Gammel vekket tråd, men museproblemet er interessant og jeg kan svaret på det.

Mus ELSKER celleplast. Finnes ikke noe bedre materiale å bygge ganger i. Maur også forresten. Men musene graver rundt ivrig i vanlig isolasjon også. Polyuretanskum (2-komponent) er de ikke i det hele tatt like interesserte i.
 
Jeg "stemmer" definitivt for Byggmax trossbunnplate, som er utført i fibercement. Den er lett å montere og brekke av i passende størrelser, om det trengs. Den lukter litt lut først. Og virker merkelig myk. Men så herder den etter i uteluften, og blir hard som en takstein. Den eneste ulempen er at den er vanskelig å finne i varehuset og er ofte utsolgt. Da får man ta masonit i stedet som er velprøvd og fungerer like bra. Ingen av materialene er vel særlig ildsfengede. Med vennlig hilsen; PerOF
 
Les denne siden så får dere veldig bra info om ulike løsninger. http://www.lfs-web.se/olampliga krypgrundsatgarder.htm

Cellplast eller andre fukttette løsninger på undersiden av hele bjelkelaget for eksempel stenger inn gulvbjelkene og lar ikke fukt avgi derfra, noe som gir en risikokonstruksjon.
 
  • Liker
PellePeps
  • Laddar…
P PerOF skrev:
Jeg "stemmer" definitivt for Byggmax trossbunnplate, som er utført i fibercement. Den er lett å montere og bryte av i passende størrelser, om det trengs. Den lukter litt lut først. Og virker merkelig myk. Men så etterherder den i uteluften, og blir hard som en takstein. Den eneste ulempen er at den er vanskelig å finne i varehuset og er ofte utsolgt. Da må man ta masonitt i stedet som er velprøvd og fungerer like bra. Ingen av materialene er vel særlig brennbare. Med vennlig hilsen; PerOF
Fibercementplate
P PerOF skrev:
Jeg "stemmer" definitivt for Byggmax trossbunnplate, som er utført i fibercement. Den er lett å montere og bryte av i passende størrelser, om det trengs. Den lukter litt lut først. Og virker merkelig myk. Men så etterherder den i uteluften, og blir hard som en takstein. Den eneste ulempen er at den er vanskelig å finne i varehuset og er ofte utsolgt. Da må man ta masonitt i stedet som er velprøvd og fungerer like bra. Ingen av materialene er vel særlig brennbare. Med vennlig hilsen; PerOF
Fibercementplate brenner knapt, treplate brenner eksplosjonsartet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.