76.695 lest ·
30 svar
77k lest
30 svar
Materiale i bjelkelagplate?
Side 1 av 3
50mm falsad cellplast, kvalitet S80 har jeg brukt i et par hus nå..
Det fungerer perfekt, i alle fall hittil..
Foruten at det er lyst, rent og lett å jobbe med, isolerer det selve bjelkelaget, noe som reduserer temperatursvingninger i gulvbjelkene, noe som er bra med tanke på fuktighet..
Altså, cellplasten spikres tvers over gulvbjelkelaget og isoleringen legges deretter bare rett ned mellom bjelkene.
Det fungerer perfekt, i alle fall hittil..
Foruten at det er lyst, rent og lett å jobbe med, isolerer det selve bjelkelaget, noe som reduserer temperatursvingninger i gulvbjelkene, noe som er bra med tanke på fuktighet..
Altså, cellplasten spikres tvers over gulvbjelkelaget og isoleringen legges deretter bare rett ned mellom bjelkene.
Falsad skrev jeg i og for seg, ikke ufalsad, ufalsad glipper nok og har seg en hel del..Byggaren skrev:
Personlig tviler jeg på at den skal bøye ned seg med tanke på at den spikres cc60.
Formplyfa er også fint ellers ja, men dyrt - og man mister den ekstra isolasjonen av bjelkene..
Det finnes en plate som heter trossbotten board i oljeherdet masonite 6,2x560x1155.
koster ca 40:- platen og er gjennomtrampingssikker etc.
jeg brukte slik. har riktignok bare sittet oppe i en uke, men hittil fungerer den bra ;D
koster ca 40:- platen og er gjennomtrampingssikker etc.
jeg brukte slik. har riktignok bare sittet oppe i en uke, men hittil fungerer den bra ;D
Spikrer du cellplasten nedenfra på bjelkelaget da? Hvor kan man få tak i denne cellplasten?Styx skrev:50mm falsad cellplast, kvalitet S80 har jeg brukt i et par hus nå..
Det fungerer perfekt, i alle fall hittil..
Foruten at det er lyst, rent og lett å jobbe med, isolerer det selve bjelkelaget, hvilket reduserer temperaturskillene i gulvbjelkene, hvilket er bra med tanke på fukt..
Altså, cellplasten spikres tvers over gulvbjelkelaget og isolasjonen legges deretter bare rett ned mellom bjelkene.
Jeg tror du må ha omtrent 1000 cm til bakken, hvordan skal du ellers kunne krype under og spikre?
Burde ikke bredden være 550 mm? Om man regel normalt blir jo avstanden mellom reglene 600-45=555 mmFein skrev:
en VARSEL er på sin plass.... å bruke plywoodmateriale i trossbotnen har gjort meg 200.000kr fattigere... Plywood blir gjennom sin sandwich-konstruksjon til slutt mettet av fukt mellom limlagene, og begynner å mugne... og det spiller ingen rolle om den er antimuggbehandlet eller ei...
Mugg på et antimuggbehandlet produkt lukter bare verre...
cellplast, eller rent tre, eller oljebehandlet masonitt får min stemme... men i mitt tilfelle forsvant torpargrunn og jeg har nå støpt en plate i ettertid innvendig i hele huset på 38m2
Mugg på et antimuggbehandlet produkt lukter bare verre...
cellplast, eller rent tre, eller oljebehandlet masonitt får min stemme... men i mitt tilfelle forsvant torpargrunn og jeg har nå støpt en plate i ettertid innvendig i hele huset på 38m2