Hva skal man bruke nå for tiden som trossbottenskive. Før brukte man vel asfaboard, men det brukes vel ikke i dag?
 
50mm falsad cellplast, kvalitet S80 har jeg brukt i et par hus nå..
Det fungerer perfekt, i alle fall hittil..

Foruten at det er lyst, rent og lett å jobbe med, isolerer det selve bjelkelaget, noe som reduserer temperatursvingninger i gulvbjelkene, noe som er bra med tanke på fuktighet..

Altså, cellplasten spikres tvers over gulvbjelkelaget og isoleringen legges deretter bare rett ned mellom bjelkene.
 
Byggaren skrev:
Nå nevner Styx 500 mm ufalsad styrencellplast i kvalitet S80. (Dvs den tåler 80 kg/cm[sup]2[/sup] i trykk. Får se hvor lenge den holder for bøyningsmomentet ;) )
Falsad skrev jeg i og for seg, ikke ufalsad, ufalsad glipper nok og har seg en hel del..

Personlig tviler jeg på at den skal bøye ned seg med tanke på at den spikres cc60.

Formplyfa er også fint ellers ja, men dyrt - og man mister den ekstra isolasjonen av bjelkene..
 
  • Liker
Tobzter og 1 annen
  • Laddar…
Hvilken type spiker bruker du for å spikre cellplasten med?
 
  • Liker
Takgrund
  • Laddar…
4" galvanisert..
Selvfølgelig med sånne der fasade skiver eller hva de heter..
 
Kan man bruke oljeherdet board i blindbunn? Plastet formplywood er vel dyrere enn et laminatgulv :'(
 
Det finnes en plate som heter trossbotten board i oljeherdet masonite 6,2x560x1155.

koster ca 40:- platen og er gjennomtrampingssikker etc.

jeg brukte slik. har riktignok bare sittet oppe i en uke, men hittil fungerer den bra ;D
 
Styx skrev:
50mm falsad cellplast, kvalitet S80 har jeg brukt i et par hus nå..
Det fungerer perfekt, i alle fall hittil..

Foruten at det er lyst, rent og lett å jobbe med, isolerer det selve bjelkelaget, hvilket reduserer temperaturskillene i gulvbjelkene, hvilket er bra med tanke på fukt..

Altså, cellplasten spikres tvers over gulvbjelkelaget og isolasjonen legges deretter bare rett ned mellom bjelkene.
Spikrer du cellplasten nedenfra på bjelkelaget da? Hvor kan man få tak i denne cellplasten?
 
Styx skrev:
Ja, nedenfra - tvers bjelkelaget..
Hvilken avstand bør jeg ha ned til bakken fra celleplasten? Holder det med 35-40 cm?

Ellers blir jo bakken under huset lavere enn bakken utenfor torpargrunnen, gjør det noe? Trodde kanskje vann kunne finne veien inn da.
 
Jeg tror du må ha omtrent 1000 cm til bakken, hvordan skal du ellers kunne krype under og spikre?
 
Nok går det an å krype og spikre på betydelig mindre enn en meter alltid, det er bare å dra inn ølmagen. 40 går an å jobbe på men jeg vet ikke hvordan det blir med fukt osv.
 
Fein skrev:
Det finnes en plate som heter trossbotten board i oljeherdet masonite 6,2x560x1155.

koster ca 40:- platen og er gjennomtrampingssikker etc.

jeg brukte slik. har for så vidt bare sittet oppe i en uke men hittil fungerer den bra ;D
Burde ikke bredden være 550 mm? Om man regel normalt blir jo avstanden mellom reglene 600-45=555 mm
 
en VARSEL er på sin plass.... å bruke plywoodmateriale i trossbotnen har gjort meg 200.000kr fattigere... Plywood blir gjennom sin sandwich-konstruksjon til slutt mettet av fukt mellom limlagene, og begynner å mugne... og det spiller ingen rolle om den er antimuggbehandlet eller ei...
Mugg på et antimuggbehandlet produkt lukter bare verre...
cellplast, eller rent tre, eller oljebehandlet masonitt får min stemme... men i mitt tilfelle forsvant torpargrunn og jeg har nå støpt en plate i ettertid innvendig i hele huset på 38m2
 
  • Liker
  • Wow
sallad og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.