Tid for å bygge litt vinduskarmer. Karmene er ganske dype, 31 - 32 cm, så det finnes ikke noe ferdig å kjøpe, så jeg må bygge selv. Tenkte å bruke MDF på sidene og overkant, men lurer på hva jeg skal ha nederst. Er redd for at MDF-en sveller og blir stygg om/når det kommer vann på den. For eksempel hvis man glemmer å tørke opp etter å ha sølt vann når man vanner blomstene. Eller hvis man har en blomsterpotte som fukter litt gjennom.
Tidligere har jeg bygget med planhøvlet virke, men da har det ikke vært like dype karmer. Nå finner jeg ingenting som er bredt nok.
Et annet alternativ er å sage et hylleplan i noe stavlimt treverk. Men jeg liker ikke hvis man ser gjennom malingen at det er stavlimt. Synes det ser litt rart ut i et vindu.
Karmene skal dekkmales hvite rundt om.
Hva har dere for forslag?
Tidligere har jeg bygget med planhøvlet virke, men da har det ikke vært like dype karmer. Nå finner jeg ingenting som er bredt nok.
Et annet alternativ er å sage et hylleplan i noe stavlimt treverk. Men jeg liker ikke hvis man ser gjennom malingen at det er stavlimt. Synes det ser litt rart ut i et vindu.
Karmene skal dekkmales hvite rundt om.
Treskiver av denne typen som males på riktig måte? Finnes i forskjellige bredder.
https://www.hornbach.se/shop/Limfog.../artikel-detaljer.html?varCat=S16717#v1063112
https://www.hornbach.se/shop/Limfog.../artikel-detaljer.html?varCat=S16717#v1063112
Tror også at limtre der stavene er i fulllengde burde bli ganske bra.
Ellers får du vel lime sammen to gulvplanker eller lignende for å bare få en skjøt.
Eller kanskje finer av finere kvalitet?
Ellers får du vel lime sammen to gulvplanker eller lignende for å bare få en skjøt.
Eller kanskje finer av finere kvalitet?
Har brukt mye kvistfri helstav limfog fra www.primpanel.se
Det meste malt med linoljemaling med bra resultat.
Det meste malt med linoljemaling med bra resultat.
Bruk MDF også til vindusbrett, jeg har selv også laget egne vindussmyger og vindusbrett til alle mine vinduer. Brukte 12mm til smygen på sider og topp, brett i 22mm tykkelse. Deretter malte jeg dette med oljebasert hard maling. Dette tåler potter mm uten å få malingsskader eller at potter vil "limes" fast mot vindusbrettet og malingen følger med under potten.T tlundberg skrev:På tide å bygge litt vindussmyger. Smygene er ganske dype, 31 - 32 cm, så det finnes ikke noe ferdig å kjøpe, jeg må bygge selv. Tenkte å bruke MDF på sidene og oppe, men er usikker på hva jeg skal ha i underkant. Jeg er redd MDFen sveller og blir stygg om/når det kommer vann på den. F.eks. hvis man glemmer å tørke opp hvis man søler når man vanner blomster. Eller hvis man har en blomsterpotte som fukter gjennom litt.
Tidligere har jeg bygget med planhøvlet trevirke, men da har det ikke vært like dype smyger. Nå finner jeg ingenting som er bredt nok.
Et annet alternativ er å sage i stykker en hylleplate i noe stavlimt treslag. Men jeg liker ikke at man ser gjennom malingen at det er stavlimt. Synes det ser litt merkelig ut i et vindu.
Smygene skal males hvite rundt omkring
Visste ikke at det fantes med fulllengdestaver. Det ser jo mye bedre utP Patrik Friberg skrev:
Det kan være et alternativ! Det går jo å sparkle skjøten så den burde bli veldig diskretP Patrik Friberg skrev:
Har også tenkt på det. Søkte rundt litt, men fant bare folk som frarådet det.P Patrik Friberg skrev:
Leste et sted at man skulle ha minst 19mm tykk MDF for at det ikke skulle slå seg. Hvor lenge har du hatt dine lysninger? Hvordan har de klart seg?F Freka skrev:
Bra at du nevnte det der med skav - det har jeg ikke engang tenkt på! Husker du hva malingen du brukte heter? Blir den også tilstrekkelig vanntett for å beskytte MDFen ved oversvømmede pottefat osv?F Freka skrev:
Den blir tett, skal det skje noe må man søle skikkelig. Tenk på å slipe overflaten først for at fargen skal feste seg og male 2-3 lag. Spør etter oljebasert maling med hardhet og hva du skal bruke den til, husker ikke hvilket fabrikat jeg brukte.T tlundberg skrev:Leste et sted at man skulle ha minst 19mm tykk MDF for at den ikke skulle slå seg. Hvor lenge har du hatt dine smyger? Hvordan har de klart seg?
Bra at du nevnte det der med slitasje - det har jeg ikke engang tenkt på! Husker du hva fargen du brukte heter? Blir den også tilstrekkelig vanntett for å beskytte MDF-en ved oversvømmede pottefat osv?
MDF, malt med snekkerfarge fungerer utmerket. Her står det potter på og det blir sølt, men det blir ingen merker. Vel, etter x år kan man trenge en oppfriskning, men MDFen er ikke skadet. Mine er malt med Alcro, V-Mill, halvblank.
Klikk her for å svare