Jeg har en gang med pussede vegger som jeg er ganske lei av. Vurderer nå å rive ned pussen, men da har jeg jo også en rundet vegg i et hjørne i gangen. Jeg hadde tenkt å gipse alle veggene, men er det i det hele tatt mulig på en rund vegg? Finnes det noe annet materiale som ligner på gips når man maler over det? Eller noe materiale som det går an å tapetsere på? Pussen er nå 10-15 mm, så noe i den tykkelsen ville vel vært best.
Kom gjerne med forslag!
Kom gjerne med forslag!
Jeg er ikke sikker på de to første alternativene, da dette er løsninger jeg ikke har sett eller testet selv:
1. Det skal visst finnes 6 mm riflet gipsplate som kan bøyes.
2. 6 mm gips skal kunne settes i moderate skarpe kurver om man først spruter det med vann. Antar at man først må vente for å la vannet trekke inn og deretter jobbe raskt med å forme platen etter veggen og skru den fast når den har tørket.
Om ikke det fungerer kan man i stedet:
1. Sette opp gipsen i smale remser om det er mulig og runde av med egnet sparkel. Men da forandres jo også kurven noe.
2. Montere sporet MDF (veldig fleksibelt og formbart) i passende tykkelse og deretter tapetsere den med Microlit (nylonfilt) eller passende papirunderlag for å fjerne den harde overflaten som platen gir.
Det finnes sikkert flere måter å løse ditt problem på, lykke til!
MVH
Ronnie
1. Det skal visst finnes 6 mm riflet gipsplate som kan bøyes.
2. 6 mm gips skal kunne settes i moderate skarpe kurver om man først spruter det med vann. Antar at man først må vente for å la vannet trekke inn og deretter jobbe raskt med å forme platen etter veggen og skru den fast når den har tørket.
Om ikke det fungerer kan man i stedet:
1. Sette opp gipsen i smale remser om det er mulig og runde av med egnet sparkel. Men da forandres jo også kurven noe.
2. Montere sporet MDF (veldig fleksibelt og formbart) i passende tykkelse og deretter tapetsere den med Microlit (nylonfilt) eller passende papirunderlag for å fjerne den harde overflaten som platen gir.
Det finnes sikkert flere måter å løse ditt problem på, lykke til!
MVH
Ronnie
Vanlig 6 mm renoveringsgips kan bøyes ganske mye, Norgips plate skal tåle en radius på 300 mm.
Men rahkko, hvorfor skal du rive pussen..? Om du vil ha det helt glatt så kan du vel jobbe utenpå pussen, med slettsparkling eller plate utenpå?
Men rahkko, hvorfor skal du rive pussen..? Om du vil ha det helt glatt så kan du vel jobbe utenpå pussen, med slettsparkling eller plate utenpå?
Vet ikke hvordan det ser ut, innoverbøyd eller utoverbøyd.rahkko skrev:Jeg har en gang med pussede vegger som jeg er ganske lei av. Vurderer nå å rive ned pussen, men da har jeg jo også en rund vegg i et hjørne i gangen. Jeg hadde tenkt å få gipset alle vegger, men er det i det hele tatt mulig på en rund vegg? Finnes det noe annet materiale som ligner gips når man maler over det? Eller noe materiale som det går an å tapetsere på? Pussen er nå 10-15mm, så noe i den tykkelsen ville nok vært best.
Kom gjerne med forslag!
Uansett, det går an å pusse opp med gips (gips, altså ikke gipsplater, kan kjøpes i forskjellige kvaliteter). Dette går bra med den tykkelsen du nevner. Etter det sliper du det ned, og så sparkler du det senere med vanlig veggsparkel for å få en fin jevnhet.
Edit: en lenke til et produkt som kan brukes
Beijer Byggmaterial
har selv brukt det til diverse saker (bygge buer etc). Det går an å finne på mange "spesialer" om man vil støpe forskjellige former for dekorasjon etc
Helst skulle jeg faktisk ønske å slippe å rive ned pussen, med tanke på element og alt. Men slik det er nå, så sprekker jo pussen støtt og stadig når man tar bort noen sokkel eller dørkarm.jon_h skrev:
Må man bruke noen form for binder før man sparkler igjen et hull eller en sprekk?
rahkko: Hvor ofte tar du bort lister og dørkarmer??? 1 gang hvert 10. år når du tapetserer muligens...
Men uansett. gjør som Badger har foreslått, dette gipsbruket er herlig å jobbe med, ja du kan trenge en primer for å feste bruket med, men jeg foreslår også at du noen uker før du begynner å pusse med nytt bruk eller gipsbruk at du vanner litt på den gamle pussen som sitter igjen, ellers kommer den til å suge opp store mengder av vannet som finnes i bruket du skal legge på....
Men uansett. gjør som Badger har foreslått, dette gipsbruket er herlig å jobbe med, ja du kan trenge en primer for å feste bruket med, men jeg foreslår også at du noen uker før du begynner å pusse med nytt bruk eller gipsbruk at du vanner litt på den gamle pussen som sitter igjen, ellers kommer den til å suge opp store mengder av vannet som finnes i bruket du skal legge på....
Jeg har nå kommet over den tanken. Men jeg er jævlig lei av pussen, når den sprekker så lett så fort man skal henge opp et bilde eller noe.
Nå lurer jeg derimot på om det går an å få tak i rundede sokler.
Det er altså en utoverbøyd vegg, går det an å bestille sokler i forskjellige radier eller må man be en snekkervirksomhet ordne det?
Kan man muligens fukte sokkelene og bøye litt, fukte, bøye osv.?
Nå lurer jeg derimot på om det går an å få tak i rundede sokler.
Det er altså en utoverbøyd vegg, går det an å bestille sokler i forskjellige radier eller må man be en snekkervirksomhet ordne det?
Kan man muligens fukte sokkelene og bøye litt, fukte, bøye osv.?
Du kan gjøre listene mer bøyelige ved å sage gjennom dem til halvparten på baksiden, med noen cm mellomrom mellom snittene. En annen måte er å basere, dvs dampe listene. Man kan improvisere en baspanne med hjelp av et nedløpsrør og en vannkoker.
Selv har jeg eksokkel og hadde samme problem med to radier i hallen hvorav en som var 220 mm i diameter...
Tidligere var det malt sokkel som var saget i baksiden og deretter sparklet. Jeg ville jo selvfølgelig fortsette med eksokkel i hallen som i hele øvrige etasjeplanet. Da fant jeg en flexilist fra Kährs som fungerer kjempebra. Den er dyr som fy, men ganske lett å jobbe med.
Trefibrene i sokkellisten er komprimert ca 30% på lengden. Sokkelen og bløtlegges et døgn før man skal ha den, bøy den så mot veggen og fest. Når den har tørket så sitter den der med riktig form, føles nesten som magi...
Her er en lenke å titte på: Kährs gulvsokkel
Gubbene på byggevarehandelen lo når de så sokkelen og trodde at jeg hadde blitt lurt.
Tidligere var det malt sokkel som var saget i baksiden og deretter sparklet. Jeg ville jo selvfølgelig fortsette med eksokkel i hallen som i hele øvrige etasjeplanet. Da fant jeg en flexilist fra Kährs som fungerer kjempebra. Den er dyr som fy, men ganske lett å jobbe med.
Trefibrene i sokkellisten er komprimert ca 30% på lengden. Sokkelen og bløtlegges et døgn før man skal ha den, bøy den så mot veggen og fest. Når den har tørket så sitter den der med riktig form, føles nesten som magi...
Her er en lenke å titte på: Kährs gulvsokkel
Gubbene på byggevarehandelen lo når de så sokkelen og trodde at jeg hadde blitt lurt.
Klikk her for å svare