Hei.
Har blitt lykkelig eier av en 60-tallsvilla, står i planleggingsstadiet for å renovere toalettet i underetasjen. Trolig er det fra da huset ble bygget, bortsett fra at veggene er malt og porselenet byttet ut på begynnelsen av 2000-tallet. Har trodd at veggene var dekket med masonitt, noe den øvre halvdelen av veggen synes å være, men for noen uker siden skulle jeg lage et inspeksjonshull i rørsjakten opp til overetasjen, og ble overrasket over hvor hard platen var på nederste delen av veggen. Når jeg først fikk opp hullet kunne jeg konstatere at det var en tynn sprø plate ca 2-3mm tykk som satt mot råsponten. Etter en stund begynte angsten å komme, var det asbest i platen jeg nettopp hadde saget, sendte av gårde en prøve som kom tilbake negativt. Nå til spørsmålet da jeg er nysgjerrig, er det noen som vet hva dette er for materiale, det verker vært noe slags ”system” med ferdige hjørnelister og avslutning, tror at den fra begynnelsen var farget rød og ikke malt.

Mvh
Nærbilde av en tynn, sprø plate holdt i hånden; platen er ca. 2-3 mm tykk med en rødlig farge på kantene.
En nærbilde av en tynn, sprø platebit med rød kant, holdt mellom fingrene, antatt brukt som veggmateriale i en 60-talls villa. Blå og hvit sprutet vegg i et hjørne av rom, viser gammel malingsoverflate over tynn panelplate, mulig byggemateriale fra 60-tallet.

Det ser ut som en variant av Perstorpsskiva, dvs høytrykkslaminat.

• Liker
sinuslinus
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det ser ut sm någon variant av Perstorpsskiva, dvs høytrykkslaminat.
Virker trolig, takk for svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.