Hei, innervæggene i vårt hus er kledd med en slags plate som "smuldrer" seg når man river den ned. Jeg lurer på om noen vet hva dette materialet kalles? Huset er bygget i 1974. Vi har i lengre tid hatt problemer med lukter fra bygningsmaterialer og har blant annet byttet ut undergulvene i alle soverom da de ble avrettet med kaseinholdig sparkel og avga ammoniakk med luftveisproblemer som følge. Det har blitt betydelig bedre inneklima nå. Innviller meg (?) dog at også disse veggplatene lukter litt "stikkende" og "tørt". Kan det være slik at også disse inneholder noe stoff som forårsaker "emisjon"? Noen som har lignende erfaringer? I et rom har vi kledd med renoveringsgips og der har det blitt litt friskere lukt. Men kanskje må de rives ut helt og holdent?

En innvendig vegg der et lag med smuldrete plate er fjernet, avslørende strukturen bak med stenderverk og stifter. Veggen ser gammeldags ut.
 
Ser ut som masonite. :)
 
OM det er masonitt virker det jo å være greit? Saksat fra weben om masonitt; "Fra et miljømessig synspunkt er masonitt et godt valg da den ikke avgir noen usunne stoffer. Å renovere det eksisterende materialet i stedet for å erstatte det er dessuten både ressursvennlig og økonomisk. Fra et teknisk synspunkt har masonitt en god fasthet. En masonittvegg holder i motsetning til f.eks. en gipsvegg for å feste opp ting i med vanlig treskrue, og man slår ikke hull på masonitten uten veldig grove redskaper.
 
Det er en byggboard, typ som masonit/mdf men 6,8 eller 9 mm.

Bruktes før gipsen kom.
 
Kan også være en porøsmasonitt, men den pleier å ha trevegg bak.
 
Byggboard høres det ut som, den er 9 mm tykk, ikke tre bak og ikke spesielt porøs. Går faktisk greit å feste i. Men lukter som sagt ikke helt bra. "Gammelt" kan man si.
 
sepani skrev:
Byggboard høres det ut som, den er 9 mm tykk, ikke tre bak og ikke spesielt porøs. Går faktisk bra å feste i. Men lukter som sagt ikke helt godt. "Gamle" kan man si.
Som sagt, det er ikke tretex men byggboard dvs en form for masonite? Vi synes den lukter litt "frisk", kanskje litt gammel? Definitivt ikke mugg, men fortsatt ikke "bra". Vi vurderer å sette opp renoveringsgips utenpå, men kanskje dumt å bygge det inn? Lukten bør jo minske med gips utenpå? Det er jo et h-vete å rive bort platene...men kanskje best?
 
  • Liker
JMPM
  • Laddar…
Hadde samme plater i min kåk, luktet "innestengt" typ gammel kjeller nesten. Det er materialet som er gammelt og lukter "gammelt". Jeg kastet ut det meste, men noen steder satte jeg gips rett over. Lukten er borte hos meg, men sunn fornuft sier meg at jeg bare har kapslet den inn bak gipsen - kanskje siver det fram senere :p

I alle fall trenger du ikke være bekymret for at det er mugg eller så. Gamle materialer som lukter gammelt bare :)

EDIT: Jeg hadde revet ned skiten og satt ordentlig gips på veggene, det forbedrer brannsikkerheten ENORMT mye dessuten! Tre brenner som knusk!
 
Sist redigert:
  • Liker
Spartan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.