Hei hopp!

Dette materialet kom fram i vegg da gulvsokler ble fjernet i forbindelse med gulvrenovering.

Hva tror dere det er for materiale?

Noen gammel trefiberskive? Synes jeg ser lange "strå" i det brune materialet.
Gammel gipsplate med en slags papp på?

Det hvite var ganske smuldrete.

Asbestvarsel eller "rolige puckar"?
Ikke "krangle" med meg om at jeg er asbestnervøs, det vet jeg allerede. Søk bare etter om noen har ren fakta. Vet at viss gips før inneholdt asbest, men ikke om det var vanlig i gipsplater i vegger i "vanlige" hjem?

Grått bygningsmateriale med ujevn overflate, muligens gipsplate, plassert på en rosa notat med håndskrift.

Brunt og hvitt lagdelt materiale bak fjernet sokkel på en vegg. Mulig tre- eller gipsrelatert materiale med usikker sammensetning.

Brun fiberplate med revet kant over trepanel. Struktur med lange fibre synlig. Possible gipsfragmenter i nærbilde av byggemateriale.

Åpnet vegg viser brunt fibermateriale og hvit, smuldrende gipsplate over trepanel. Potensiell asbestmistanke under gulvrenovering.

Et hvitt og brunt bygningsmateriale, likner på en gammel gipsplate med papir eller trefiber, ligger på en rosa bakgrunn.

S
gips. for å være sikker på innhold send til analyse.
vil du ikke det, fikse rengjøringsløsninger

Kaken du har fått løs ser ut som gips. Jeg har aldri hørt om asbest i gipspanelet. Når ble huset ditt bygd?

Det føles som det startes 3-4 tråder hver dag med folk som legger opp halvveis dårlige bilder og vil at vi skal vurdere om ting inneholder asbest. Jeg har to generelle råd til dere alle:

1. Slutt å rive i husene deres.
2. Ta inn en fagmann som river og sender til analyse.
(3. Slutt å lage tråder om det.)

Hva mener du med rengjøringsløsninger?
"Dessverre" er allerede nye gulvlister spikret opp så kommer ikke til materialet lenger..
Alt gikk så fort..
Derimot ville jeg spørre for eventuelle fremtidige renoveringer.

Huset er bygget i 1893, renovert i omganger gjennom årene..
Gipsstukk? Hva er det? Ikke gipsplate altså? Synes det så ut som gipsplate også, men du mener kanskje at det både er en gipsplate og så gipsstukk dessuten?

Men, hva tror dere om det brune materialet som det hvite ser ut til å sitte på?
Er det typ en tynn trefiberplate oppå gipsplaten eller en type papp som er festet direkte på gipsen?

Takk på forhånd! :)

Det kan være en kloasongvegg altså en pusset trevegg og da trolig gipsmørtel. Det kan deretter ha kommet gipsplater oppå dette i senere tilfeller. Det du ser som du synes er loddent er enten pappen på gipsplaten eller en tapet. Asbest ser ikke lodden ut. Fibrene er for små til å kunne ses med det blotte øyet.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
S
Stina71 skrev:
Hva mener du med rengjøringsløsninger?
"Dessverre" er allerede nye gulvlister spikret opp, så jeg kommer ikke til materialet lenger..
Alt gikk så fort..
Derimot ville jeg spørre for eventuelle framtidige renoveringer.

Huset er bygget i 1893, renovert i omganger gjennom årene..
Gipsmørtel? Hva er det? Ikke gipsplate altså? Synes det så ut som gipsplate også, men du mener kanskje at det både er en gipsplate og deretter gipsmørtel i tillegg?

Men, hva tror dere om det brune materialet som det hvite ser ut til å sitte på?
Er det typ en tynn trefiberplate oppå gipsplaten eller noen type papp som er festet direkte på gipsen?

Takk på forhånd! :)
ah det skal sitte igjen.
hadde du tenkt å rive så rengjøring for støvet.
papir gips papir
alle bitene du har er kledd med papir

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Ja, det sitter fortsatt fast... Dessverre er nok de gamle tregulvene ujevne, så de nyinstallerte gulvlistene har ganske store sprekker enkelte steder, mellom gulvet og undersiden av gulvlisten, altså er det helt åpent inn mot dette materialet... Så støv, som dere ser på bildet, kommer lett ut fra de store sprekkene under gulvlistene. Men, det plagsomme er at jeg nå ikke kommer til for å få tak i materialet og sende det til analyse. Bildene av materialet som jeg la inn i denne tråden ble tatt under oppussingen, men dessverre har jeg klart å rote bort materialet... Det finnes altså løst støv (synes tydelig på bilde 2).
Hva ville dere ha gjort?

"Papper gips papper, alle biter er kledd med papir", hva mener du SBH? Henger ikke helt med.

Det jeg synes er "luddigt", hva mener du falkn? Tror ikke jeg har skrevet om noe loddent.. Mener du det brune materialet?

Kom på en annen ting: Dette materialet sitter nær skorstein.
Øker det risikoen for at det kan være asbest i materialet, som varmesikring?
Har funnet flere tråder her på siden som hevder at det fantes gipsplater med asbest før, også i materialet/pappen oppå gipsen. Blant annet har "academia" skrevet om det i en tråd tidligere.
Hvis du leser dette academia, er jeg takknemlig for ditt innspill i disse spørsmålene også!

Stina71 skrev:
Kom på en til sak: Dette materialet sitter nær murstock.
Øker det risikoen for at det kan være asbest i materialet, som varmesikring?
Har funnet flere tråder her på siden som hevder at det fantes gipsplater med asbest i før, også i materialet/pappen oppå gipsen. Blant annet har "academia" skrevet om det i en tråd tidligere.
Hvis du leser dette academia, takknemlig også for din input i disse spørsmålene!
Antar at du sikter til denne tråden? (Gipsplate med "brannsikkert ytre lag)?
https://www.byggahus.se/forum/byggm...-i-dessa-material.html?perpage=15#post1719010

Min input er at det kan finnes asbest i platene, i så fall mest sannsynlig i overflatelaget. Kun analyse kan dog gi definitivt svar. Beklager, men det går ikke å trekke noen konklusjoner ut fra et bilde eller ut fra at platene sitter nær en murstock (selv om det gjør det mer sannsynlig at de inneholder asbest).

Hva gjelder asbest i gipsplater, så forekom det i så fall først og fremst sannsynlig i gipsplater spesielt laget for brannsikring. Disse kunne være av gips med et ytre lag som inneholdt asbest. Muligens asbest i gipsen også, jeg vet ikke, men det føles poengløst som brannsikring, i så fall hadde man det for å styrke holdfastheten i gipsplaten.
Asbestfibre for å styrke holdfasthet i gips burde være av lengre grad, og synlige for øyet i bruddflater og på kanter under forstørrelsesglass.

"Normale" gipsplater burde ikke inneholde asbest, selv om det har forekommet.

Kan du ikke tette glipen mellom gulv og plater med noe?

Sist redigert:
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
S
rør dem ikke platene så er de ikke farlige,
begynner de å tenke at de skal rive mer så skal sende prøver til analyse for å vite. ellers kan man bare gjette

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk for input!

Tetningen bør i så fall gjøres mellom gulv og nåværende gulvsokkel. Spørsmålet er hva jeg kunne brukt..
Å prøve å tette med en form for mykfog vet jeg ikke om vil fungere. Tørker ofte og dras fra hverandre når treverket beveger seg osv. Takknemlig for forslag på hva jeg kunne gjøre!

Noen som bare ville latt det være akkurat som det er? Bry seg ikke om asbestrisikoen?

Academia, du skriver at det har vært asbest i gipsplater, både i overflatelag og i selve gipsen. Hvilke tilfeller kjenner du til der man faktisk har funnet asbest i gipsplater, i overflatelag eller i selve gipsen?
Har det da handlet om gipsplater i vanlige privatboliger eller snarere i industrier eller i andre spesielle miljøer som oftere krever brannsikring osv.? Hvor har du funnet informasjonen om bekreftede tilfeller av asbest i gipsplater?

Finnes det tilfeller der asbest har vært i gipsmørtel?

Bildene igjen:

Ingen som synes det brune ser ut som "vanlig" trefiberplate, tretex eller lignende?
Eller "vanlig" papir som finnes på "vanlige" gipsplater, som du skriver om SBH.
Det brune vises tydelig på bilde 3, 4 og 5.

Ønsker dere en fortsatt fin fredagskveld! :)

Første og siste bildet.
Hva tror dere det er?
Ser ut som store "hull" (luftbobler) i det hvite..
Del av gipsplate, gipsmørtel eller hva? Kan det være så store "hull" i en "vanlig" gipsplate eller heller det mer mot gipsmørtel som man kanskje har blandet selv? Derav luftboblene, tenker jeg.

Sprøytasbest, kan det se slik ut... Kanskje er jeg helt ute og "sykler" nå, men kom bare til å tenke på det.
Kanskje ingenting man pleide å bruke i private boliger, men er rett ved gammel pipe.

Takk på forhånd!

Stina71 skrev:
Første og siste bildet.
Hva tror dere det er?
Ser ut som store "hull" (luftbobler) i det hvite..
Del av gipsplate, gipsmørtel eller hva? Kan det være så store "hull" i en "vanlig" gipsplate eller heller det mer mot gipsmørtel som man kanskje har blandet selv? Derav luftboblene, tenker jeg.

Sprutasbest, kan det se sånn ut... Kanskje jeg er helt ute og "sykler" nå, men tenkte bare på det.
Kanskje ikke noe man pleide å bruke i privatboliger, men er rett ved gammel skorstein.

Takk på forhånd!
Det er ikke sprutasbest, det kan du glemme helt. Muligens kommer hullerommene fra luftbobler i dårlig blandet gipsmørtel.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Noen som bare ville la det være akkurat som det er? Bry seg om asbestrisikoen?
Jeg hadde sendt inn en materialprøve for analyse for å begynne med. Uansett om svaret gir at det er asbest eller ikke, så ville jeg latt det bli sittende. Hvis det er asbest og det kan støve, så ville jeg sørget for at støv ikke når ut i boflaten, dvs tette med en liste eller fug hvis det er slik at det støver av seg selv. Ellers kan det sitte der, så lenge man ikke begynner å rive eller bore for mye i det...

Stina71 skrev:
Academia, du skriver at det har vært asbest i gipsplater, både i overflaten og i selve gipsen. Hvilke tilfeller kjenner du til der man faktisk har funnet asbest i gipsplater, i overflaten eller i selve gipsen?
Man puttet asbest i alt mulig før i tiden, også i gips og fugemasse mellom gipsplater. Og typisk i gipsblanding for "popcorn" overflater.

"Asbestos was sometimes used in plaster, and certainly in joint compounds and in some finish textured paints ("popcorn-style"). Even without asbestos, plaster and drywall dust can be a respiratory irritant or hazard, making steps to minimize dust and to control where it goes important, along with proper personal protective gear.
If all that's needed are minor repairs to the finish wall surfaces and you are adding a patch not demolishing the walls, leaving the existing material in place is not itself a hazard. Asbestos is not radioactive - it does not emit harmful particles unless it is disturbed."
http://inspectapedia.com/interiors/Plaster_Systems_in_Buildings.php

Gips er heller ikke så sunt å puste inn. Gips er en mineral som man bryter ut av berg, og er sjelden rent fra andre kreftfremkallende mineraler som følger med, silikater inklusiv kvarts etc. For å gi deg litt perspektiv.

Stina71 skrev:
Har det da handlet om gipsplater i vanlige privatboliger eller snarere i industrier eller i andre spesielle miljøer som oftere krever brannvern osv?
Forekom både i privatboliger og industrier, men i større utstrekning i industrier muligens.

Stina71 skrev:
Hvor har du funnet informasjonen om bekreftede tilfeller av asbest i gipsplater?
Personlig lærte jeg dette under utdanning for lenge siden (relatert til yrke jeg har hatt). Det er for meg ingen nyhet, heller ikke særlig oppsiktsvekkende.
Du kan søke selv: https://www.google.se/search?q=asbestos+in+plaster

Stina71 skrev:
Finnes det tilfeller hvor asbest har vært i gipsmurpuss?
Ja, sikkert. Som forurensning eller bevisst innblandet komponent. I hvilken utstrekning det ble gjort vet jeg dog ikke noe om.
Stina71 skrev:
Bildene igjen:

Ingen som synes at det brune ser ut som "vanlig" trefiberskive, tretex eller lignende?
Eller "vanlig" papir som finnes på "vanlige" gipsplater, som du skriver om SBH.
Det brune synes tydelig på bilde 3, 4 og 5.
Jeg synes ikke det ser ut som vanlig papir som man ser på gipsplater. Materialet på bildene dine inneholder fibre av et eller annet slag. Det kan være trefibre, cellulose eller asbest eller en blanding av disse. Det går ikke an å avgjøre via et bilde.

Stina71 skrev:
Ønsker dere en fortsatt fin fredagskveld! :)
Det samme!

Sist redigert:
  • Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk academia og dere andre for deres support!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.