Nå ser vi bort fra asbestperspektivet.

Var det vanlig å ha innervegger av gipsplater som man så tapetserte direkte oppå før i tiden?

La oss si at det dere ser på bildene nå er en "vanlig" gammel gipsplate som eventuelt er komplettert med gipsmørtel.
Og noe brunt materiale, som ser ut til å sitte direkte oppå gipsen, altså nærmest tapet. Kanskje tilhører det brune selve gipsplaten (papir), hva ellers tenker jeg? Det høres merkelig ut at man festet noe tynt brunt materiale direkte oppå gipsen, eller? Gjorde man så før? For å ha som en underlag for tapet, oppå gipsen?

Var det vanlig/sannsynlig å bygge opp innervegger på denne måten før, med gips, for å få en plan overflate som man så kunne tapetsere på? Jeg tenker altså om innervegger som sådan ble bygd opp på denne måten før. Eller om dere tror dette er gjort spesifikt fordi det er en pipe der inne og at øvrige innervegger er laget på en annen måte?
Var man nødt til å sette opp gips på pipen før, i stedet for en annen type innerveggplater? Tenker blant annet fra et varmesynspunkt. Men hvordan i all verden festet man i så fall gipsplate eller annen veggplate oppå pipen? Og hvorfor? Skrudd fast? Limt?

Jeg har pipe med tapet på flere andre steder i huset, tror dere tapeten er tapetsert direkte på pipen eller satte man alltid noe annet materiale under tapeten? Når jeg banker på veggen ved pipene andre steder i huset så føles det veldig hardt og stumt. Jeg tviler derfor på at det finnes noen form for veggplate mellom tapet og pipe på disse stedene? Men burde man ikke se om tapeten er satt opp direkte på pipen, tenker jeg også? Eller har man kanskje spekket opp en glatt overflate under tapeten i stedet for veggplate eller gips?

S
fra 1965 begynte man å spikre gips på regelstamme.
blir mye sparkel for å få en slett overflate. på en muret eller støpt vegg.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
SBH, tolker jeg deg riktig tro...

Du mener at istedenfor å prøve å sparkle en jevn overflate på en murt eller støpt vegg etc., for deretter å kunne tapetsere på skorsteinen, så valgte man isteden å spikre opp gipsplater? På skorsteinen? Forstår jeg riktig?

Hva mener du med å spikre gips på bindingsverk?
Jeg har null innsikt i området, så takknemlig for forklaring..
Bindingsverk, i tre? Hvordan/hvor monterer man en slik i veggen ved skorsteinen?

Kunne man altså på 60-tallet spikre trelekter og gipsplater direkte mot skorsteinen?
Altså OK med "vanlig" gips, uten asbest blandet som brannsikring?
Kan man deretter ha komplettert med gipsstøp på gipsplatene?
Hvorfor i så fall? Hensikten med gipsstøp? Hva brukte man gipsstøp til?
Har null peiling på dette også..
:)

SBH, så om man har spikret gips på stenderverk, ved murpipa, så burde vel resten av den ganske lange veggen, også der det ikke er murpipa under, være de samme gipsplatene og stenderverk. Veggen er jo jevn hele veien liksom. Haha, rare funderinger, men takknemlig for innspill til en ekte lekperson.. Burde vel være de samme platene under tapetet på hele veggen? :)

J
Vær glad du bor i så gammelt hus, på den tiden føles det som antallet ubehagelige stoffer var mye mindre. Men sikkert har man i moderniseringsiver klart å få inn noe "nytt" materiale. Trist at man helte asbest i nesten alt... Men så lenge man ikke river i det så skal det jo ikke være noen fare.

Mange ganger har vel noen ivrige renoverere bare spikret over alt gammelt med en moderne plate, om det er tretex eller gips avhenger vel av når det ble gjort...

Gipsplater er jo en ganske ny oppfinnelse. Tidligere panelte, pappstrammet, leirklin eller pusset man vel ofte veggene for å få dem glatte. Hele vårt hus (1909) har man pusset vegger og tak med kalkpuss. Betydelig mer levende overflate enn gipsplater.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Hei JohanLun!
Takk for dine synspunkter! :)

Hva tenker du på for materiale når du ser bildene mine øverst i denne tråden?
Både når det gjelder de lysere materialene og det mer brunaktige?
Det brune synes både på bilder fra selve veggen og i bildene der jeg har fotografert materialer liggende på rød plastmappe.
Vet ikke om det eventuelt kan være flere forskjellige materialer, både det hvite og det brune.
Er så j-la irritert på meg selv da jeg må ha kastet bort materialet jeg fotograferte, og nå sitter gulvsokkelen i veien for å komme til materialene og kunne sende dem til analyse. Samtidig er det en ganske stor sprekk mellom gulv og gulvsokkel, på grunn av ujevnt gulv, men ikke stor nok til å komme til og få ut materialet. Men, er jeg redd, stor nok sprekk for at eventuell upassende støv, via trekk fra bjelkelaget, skal komme inn i inneluften via glipen under gulvsokkelen. Dilemma... :)
Hvordan ville du ha gjort det?

Jeg synes helt klart at det ser ut som gipsplater som man har limt opp med gipsbruk. Har selv gjort dette på en ujevn pusset vegg med godt resultat.
Ser ut som det er gipsbruk på den lille løse biten.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.