Fuktbestandig og mulighet for å gjøre "mustett"
Boden er isolert og vil ha grunnvarme
Kan legge underpanel, men det vil bli på langs, så jeg må da kløyve den siste planken i hvert fag.
Det enkleste er å bruke et plate materiale og skjære til eksakte mål og deretter bare sette det inn. Men hvilken plate?

Hvorfor ikke kløyve en råspont?

mvh
Bare jeg

Vi produserer blindbunnplate nede på fabrikken.
Inneholder ekstra mye voks.

Ola78
Asfaboard eller utegips kan funke, klyv platen på midten så blir det passe for et 600 fakk.

Råspont, nja, målene passer ikke for at det skal bli bra, da må jeg kløyve på begge sider i hvert rom på langs, tror det er enklere med plate.
Asfaboard kan kanskje fungere, men jeg er litt redd for at det ikke er tilstrekkelig formstabilt for å holde musene ute. Utegips er i så fall bedre og har fordelen at det er lett å legge
Den der platen med voks, finnes den på markedet?.

Lars S skrev:
Faspanel, nja, målene passer ikke for at det skal bli bra, da må jeg kløyve på begge sider i hvert rom på lengden, tror det er enklere med plater.
Asfaboard kan kanskje gå, men er litt redd for at det ikke er tilstrekkelig formstabilt for å holde musene ute. Utegips er i så fall bedre og har fordelen at det er lett å legge
Den der platen med voks, finnes den på markedet?.
Aha. trodde du hadde begynt med faspanel, derav mitt forslag.:D Nei, enklest er vel asfaboard med noen kortlinger av faspanel. Men har du en masse trevirke liggende, så sparer du jo noen kroner på å kappe dem opp i 55-biter.:)

Styrofoam!

Oljeboard var en ny bekjentskap for meg, kan være et alternativ.

Styrofoam, ja da slipper man jo blindbunnen. Har dere lagt det, er det ikke risiko for kuldebroer om passformen ikke er perfekt mot gulvbjelkelaget?

styrofoam er vel ikke muse-sikkert? Jeg brukte osb som jeg skrudde nedenfra i gulvbjelkene. Osb var den billigste platen jeg fant som jeg føler meg sikker på at ikke henger ned og dessuten ikke kan gnages gjennom av musene. Mens blindbunnen var nede, benyttet jeg anledningen til å tette alle sprekker jeg fant. Det var sprekker opp i veggene og mellom "rommene" mellom gulvbjelkene. Jeg fylte sprekkene med fugemasse og spikret masonitt utenpå. Skulle musene komme inn i et rom, får de problemer med å ta seg til det neste.

Erik

Voksede bjelkelagsbunnplater i masonitt 6,2x550x1200 mm (glatte siden ned) eller blindbunnkryssfiner 9x550x1200 mm hvis det skal være gjennomtrampsikkert.

ClasseClas
Jeg brukte blindbunnskive ekstra vokset tilpasset for cc600. Det blir tett og fint. Ev. kan man liste rundt skiven før man legger isolering, spesielt hvis bjelkelaget er skjevt.

• Liker
med-bemjo
  • Laddar…
Avemo, jeg ville ikke ha tipset om Styrofoam hvis jeg ikke visste at mus ikke spiser seg igjennom. (Tre ikke i samme setning, håper budskapet gikk frem likevel :) ) Det er tydeligvis for seigt. Frigolit går derimot ikke i det hele tatt.

Takk for alle tips, det blir enten blindbunnplywood eller evt trossbunnmasonitt. Bestemmer meg på byggevarehuset.

Kurtivan skrev:
Avemo, jeg ville ikke ha tipset om Styrofoam hvis jeg ikke visste at mus ikke spiser seg gjennom. (Tre ikke i samme setning, håper budskapet kom frem likevel :) ) Det er tydeligvis for seigt. Frigolit går derimot ikke i det hele tatt.
Hva baserer du denne påstanden på? Vet om flere blindbottnar som er bygget med spontet celleplast på tvers av bjelkene som har fungert helt OK

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.