Tenkte å pynte opp i kjelleren. Vegger av puss som har vært med mange år og som er lappet litt her og der. Ikke så pent når de bare er malt. Og det gir en tydelig kjellerfølelse 
Å sette opp stendere og legge på plater av noe slag. Tja, men det tar bort en del plass. Spesielt i en liten gang...
Å sette opp vev og male. Hm, kanskje det. Men det blir vel ikke så mye bedre når jeg vil henge noe på veggen.
Noen som har ideer/anbefalinger om hva jeg kan gjøre med veggene? Ulike materialer, fordeler og ulemper?
ps, alle vegger som jeg sikter på i øyeblikket er innervegger; ingen yttervegg.
Å sette opp stendere og legge på plater av noe slag. Tja, men det tar bort en del plass. Spesielt i en liten gang...
Å sette opp vev og male. Hm, kanskje det. Men det blir vel ikke så mye bedre når jeg vil henge noe på veggen.
Noen som har ideer/anbefalinger om hva jeg kan gjøre med veggene? Ulike materialer, fordeler og ulemper?
ps, alle vegger som jeg sikter på i øyeblikket er innervegger; ingen yttervegg.
Du forteller ikke hva du skal bruke rommet til.
Kjellervegger må puste hvis de ligger under jorden. Jeg ville ikke satt på plater.
Jeg vet ikke hva du tenker å bruke rommet til, men en idé er å sette opp en steinvegg. Det finnes mange å velge mellom i forskjellige farger og utseende.
Kjellervegger må puste hvis de ligger under jorden. Jeg ville ikke satt på plater.
Jeg vet ikke hva du tenker å bruke rommet til, men en idé er å sette opp en steinvegg. Det finnes mange å velge mellom i forskjellige farger og utseende.
I første omgang er det et gjesterom, og tanken er at det skal bli en peis i det ene hjørnet (ledig pipeløp der). Så der vil jeg at det skal se noenlunde hjemmekoselig ut. Så er det en gang utenfor. Lenger enn det går ikke planene i dag (foruten et bad i kjelleren som holder på å ferdigstilles akkurat nå).
Bladde forresten i et interiørblad i går og så et bilde der en del av en vegg var nettopp stein, men i det tilfellet var det (tror jeg) en del av steinblokkene som huset sto på. Stilig var det i hvert fall. Men selv om stein kan være en idé, har jeg vanskelig for å se det som mer enn et supplement.
Bladde forresten i et interiørblad i går og så et bilde der en del av en vegg var nettopp stein, men i det tilfellet var det (tror jeg) en del av steinblokkene som huset sto på. Stilig var det i hvert fall. Men selv om stein kan være en idé, har jeg vanskelig for å se det som mer enn et supplement.
Hvor mange av veggene står mot jord?
De veggene kan du ha stein på, de andre kan du gjøre hva du vil, tapetsere, male, etc.
Det ville være veldig stilig å ha en peis i hjørnet med steinvegg som bakgrunn.
Jeg kan videre tenke meg at om det er et gjesterom trenger du soveplasser.
Da ville jeg laget en på hver side av peisen som kan være soveplass/sofa (om du forstår hva jeg mener)
Som en forlengelse av peisen.
Har du vinduer i rommet?
Det er litt vanskelig å komme på ideer når man ikke vet hvor stort det er og hvordan det ser ut.
De veggene kan du ha stein på, de andre kan du gjøre hva du vil, tapetsere, male, etc.
Det ville være veldig stilig å ha en peis i hjørnet med steinvegg som bakgrunn.
Jeg kan videre tenke meg at om det er et gjesterom trenger du soveplasser.
Da ville jeg laget en på hver side av peisen som kan være soveplass/sofa (om du forstår hva jeg mener)
Som en forlengelse av peisen.
Har du vinduer i rommet?
Det er litt vanskelig å komme på ideer når man ikke vet hvor stort det er og hvordan det ser ut.
Er det et eldre hus skal man tenke på at man kan ha (Ofte har i viss grad.) fuktvandring også i inner- og mellomvegger da disse ikke er fuktsikret nedenfra. Vær derfor ekstra forsiktig med å kle inn vegger i kjelleren, spesielt hvis lausen har sluppet allerede, da dette er en sterk indikasjon på fuktvandring.
Hvit råd er å pusse opp alle vegger og male med gjennomtrengelig maling.
mvh plexi
Hvit råd er å pusse opp alle vegger og male med gjennomtrengelig maling.
mvh plexi
På vårt nybygde hus så pusset vi med Maxits Gypsum som vi deretter malte over med silikatmaling.
Pussen var veldig bra å arbeide med, og vi fikk et ganske bra resultat selv om vi var "førstegangs pusser".
Først grunnla vi med Beckers Silikatbinder for å deretter toppes med hvit Silikatmaling.
Ble en veldig fin relativt hard overflate.
Pussen:
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/putsa_inne_gypsum.pdf
Binderen:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#
Malingen:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#
Pussen var veldig bra å arbeide med, og vi fikk et ganske bra resultat selv om vi var "førstegangs pusser".
Først grunnla vi med Beckers Silikatbinder for å deretter toppes med hvit Silikatmaling.
Ble en veldig fin relativt hard overflate.
Pussen:
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/putsa_inne_gypsum.pdf
Binderen:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#
Malingen:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#
Klikk her for å svare