Hei,

Jeg lurer bare på hvilket materiale som ville passe best som innvendig bekledning.

Gips kanskje?

Takk

BirgitS
Det kommer an på sammenhengen, typ hva slags hus det er og hvor gammelt det er og hvilke rom det gjelder.

Hva er det du vil kle inn for noe ??
Er det et rom, badstue eller bilen ?? ;)

Hei,

Det er et attefallshus, og det er for yttervegg eller yttertak :)

Sist redigert:
Hei, det er et attefallshus og for yttervegg eller yttertak

Sist redigert:
BirgitS
Når man bygger nytt pleier man å ha gipsplater innerst på veggene.

Hei og takk, kunne man bruke pløyd høvleri 45x195 som regel for yttervegg?

Ja.

Hei og takk for svaret.

Regelen jeg valgte kommer fra Rörvik http://www.rtimber.se/forsaljning/rorvik-timber-sales-ab/ der står det at både gran og furu.

Vet du hvilken type tre de brukte for reglar? Hjelp, personalet på Bauhaus visste ikke. På deres nettside står det gran, er det sant?

Så lurer jeg på, lakkerer man materialet med noe for å gjøre det sterkere?

Takk for hjelpen

Vi snakker om stående bærende stendere for yttervegg i Attefallhus?

Vanlige stendere pleier å være i gran. Akkurat som fasadebord. Alt trykkimpregnert er furu, for det fungerer ikke med gran. Tror at lister også pleier å være furu.

Lakke regelvirke? For holdfasthet? Eller?

Hei og takk for svaret,

Jeg vurderte også sterkt på gran men var usikker.

Det trenger ikke spesifikt være lakk, når man hugger ned granen og gjør en tømmer regel. Gjør man noe annet med det som å lakke det for bedre holdfasthet?

For den reglen jeg hadde var klassen C24 hvorfor er det C24 og ikke C14, er det bedre tre eller har de gjort noe annet etter de formet reglen?

Takk

tommib
Ollehoff, det høres ut som du har mye å lære :)

Overflatene på innsiden velger man mye etter smak og behag.
Vil man ha det "lyst og friskt" velger man gips som males.
Men trepanel kan gi en mer levende, interessant overflate, og da velger man for eksempel slik:

Panel av tre treplanker i lys, naturlig farge, egnet for innendørs veggdekorasjon.
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/invandiga_paneler/FAS_PANEL_B-KVAL.html

Og den kan naturligvis males, laseres eller lakkeres i den fargen man vil ha.

Holdfasthetsmessig gjør man ingen forskjell på furu eller gran.

C24 er en høyere holdfasthetsklasse enn C14, dvs samme dimensjon på regel tåler litt høyere last i C24 sammenlignet med C14.

Lakk har ingenting med holdfasthet å gjøre. Det er en overflatebehandling som gjøres av estetiske grunner, om man liker det. (Noen ganger kan man lakke/male endeved for å redusere risikoen for at det sprekker over tid eller suger vann (kledningers nederkant), men det er overkurs, og gjøres aldri på lekter for en vegg.)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.