apotekarnes
Hei.

Jeg har nettopp vært på byggmax og kjøpt masonitt til innerveggene i en hel overetasje. Da det var tid for å bløtlegge platene før spikring, oppdaget jeg at platene ikke har noen rå side (virasida), men to blanke sider. Platene suger derfor knapt opp noe fuktighet i det hele tatt som de pleier å gjøre. I tillegg er platene mye hardere og sprøere enn vanlig board.

Er det noen som har erfaring med disse platene? Er det en ny variant som ikke endrer form og derfor ikke trenger å bløtlegges? Kanskje det bare er å spikre dem opp, men jeg er litt tvilende siden jeg har sett hvordan det kan bli når man dropper bløtleggingen, bobler, bobler og flere bobler.

Svar i stil med: «Kjør med gips i stedet» frabes vennlig, men bestemt.

Jeg tenker IKKE si kjør med gips, men spør hvorfor man bruker masonit? Jeg spør altså av ren uvitenhet og ingenting annet.

Kjøpte masonitt til en innervegg på byggmax forrige uke. Så da at det var en haug med "hårdboard"...kanskje den du fikk hjem? Har dog ingen info til å hjelpe deg med angå oppsetting, er noob selv.

Har ikke fått opp mine plater ennå da jeg ble i tvil etter kjøpet. Hvor tett bør man spikre for at de skal sitte jevnt? De gamle platene hadde typ en spiker annenhver cm i. Visste ikke om det der med bløtleggingen heller. Skal man dusje med en vannsprøyte?

apotekarnes
Er ikke board, hardboard og masonitt forskjellige navn på det samme? Mener du at byggmax hadde vanlig masonitt på 3,2mm + en annen type som var like tykk, bare hardere? Uansett tror jeg nok den vil fungere fint på mine vegger, hard eller ikke...

Man pleier å fukte den rå siden med en pensel eller vannsprøyte slik at den blir litt fuktig dagen før oppsetting. Deretter legger man alle platene oppå hverandre slik at fuktigheten ikke fordamper, men heller sprer seg i platen. Etter at man så har spikret opp platene, trekker de seg sammen en liten anelse, noe som gjør at man minimerer risikoen for bulking i platene. Dette gjelder spesielt i årets tørreste årstider når platene er knusktørre for så å svelle en anelse på sensommeren og høsten, noe som genererer bobler i overflaten. Masonitt spikrer man så tett man orker. Jeg pleier å spikre med omtrent en decimeters mellomrom. En liten dykkertpistol er verdt pengene flere ganger om når man spikrer masonitt. Du får aldri noen store kratre etter hammeren som må sparkles, bare små små merker.

yens:
Jeg bruker råspont + masonitt fordi jeg synes at veggene føles mye mer solide og robuste enn gipsvegger. Man kan henge tunge veggfaste ting hvor som helst på veggen, og når man river bort ting får man ingen store hull i tapetet som man får på gips. Dessuten er masonitt steinhard og tåler mer juling enn gipsvegger. Ulempene er at tapetene kan sprekke, akkurat som sponplatevegger, at spont + masonitt tar mye lengre tid å sette opp enn gips, samt at kostnaden er høyere (tror jeg). Nå har jeg virke fra egen skog, så jeg sparer en hel del av den kostnaden. Men dette er vel bare en smakssak, som alt annet.

apotekarnes skrev:
Er ikke board, hardboard og masonitt forskjellige navn på det samme?.
Niks, og jeg tror det er MDF du har kjøpt.

apotekarnes skrev:
Er ikke board, hardboard og masonitt forskjellige navn på samme ting?. Mener du at byggmax hadde vanlig masonitt på 3,2mm + en annen type som var like tykk men hardere? Uansett tror jeg nok at den vil duge fint på mine vegger hard eller ikke...

Man pleier å fukte den rå siden med en pensel eller vannsprøyte slik at den blir litt fuktig dagen før oppsetting. Så legger man alle platene oppå hverandre så fuktigheten ikke dunster, men i stedet sprer seg i platen. Etter at man har spikret opp platene, trekker de seg sammen en liten anelse, noe som gjør at man minimerer risikoen for bulking i platene. Dette gjelder spesielt i de tørreste årstidene da platene er knusktørre for så å svelle litt på sensommeren og høsten, noe som genererer bobler i overflaten. Masonitt spikrer man vel så tett man orker. Jeg pleier å spikre med en desimeters mellomrom. En liten dykkertpistol er verd pengene flere ganger om når man spikrer masonitt. Du får aldri store kratere etter hammeren som må sparkles, bare små små merker.

yens:
Jeg bruker ru panel + masonitt fordi jeg synes at veggene føles mye mer solid og robuste enn gipsvegger. Man kan henge tunge veggmonterte ting hvor som helst på veggen. og når man river bort ting får man ingen store hull i tapeten som man får på gips. Dessuten er masonitt steinhardt og tåler mer enn gipsvegger. Ulempene er at tapetene kan sprekke akkurat som sponplatevegger, at panel + masonitt tar mye lengre tid å sette opp enn gips samt at kostnaden er høyere (tror jeg). Nå har jeg virke fra egen skog så jeg sparer en del av den kostnaden. Men dette er vel bare en smakssak som alt annet.
Hvorfor ikke bruke råpanel + gips så kan man skru hvor man vil og male eller tapetsere uten at det sprekker?

Mikael_L
Springare skrev:
Hvorfor ikke kjøre med rupanel + gips så kan man skru hvor man vil og male eller tapetsere uten at det sprekker?
Kanskje 9,8 mm x2 smalere rom !!?? :)

Masonite er et varemerke på en board (som kalles masonitt på folkemunne) Byggmax selger 2 forskjellige typer board. En vanlig og en oljeherdet som skal tåle fukt.

MDF er en type board som, er mykere enn masonitt, men siden byggmax mdf er 16mm og vanlig board er 3.2mm så antar jeg at immobil tar feil i sin tro at du har kjøpt det ved en feiltakelse.

• Liker
John Christer
  • Laddar…
De MDF-platene jeg har sett er i hvert fall hardere enn Masonite. Det finnes 3 mm MDF, men den har kanskje ikke Byggmax? Jeg tenkte nærmest på at platen var glatt på begge sider, men det finnes kanskje masonitt som er det? ;-\

apotekarnes
Immobil skrev:
Niks, og jeg tror det er MDF du har kjøpt.
Søk litt på hard board så får du se f.eks:
http://museet.skelleftea.se/hallahus/stilhistoria/masonite.htm
"Masonite har derfor i dagligtale blitt synonymt med all slags hard board"

eller:
http://www.suomenkuitulevy.fi/se/produkter/byggnadsskivor/hardboardforbyggaren
"Hardboard er hardt pressede trefiberskiver som er glatte på den ene siden og viramønstrede på den andre"

eller:
http://www.groningboard.se/Board_1.asp

Hardboard er en betegnelse på board eller om du vil, masonit.
Jeg ser forskjell på Mdf og board og dette er definitivt ingen mdf. Farge og fiberstørrelse skiller seg markant mellom MDF og board. Min opprinnelige fundering gjaldt egentlig bare det faktum at platen har to glatte sider i stedet for én. Problemet var at platen ikke tar opp fukt gjennom de glatte sidene like raskt, så risikoen for bulker i veggen føles litt større. Nå har det dog vist seg at de er veldig lette å jobbe med. De er ikke i det hele tatt like slappe som vanlig masonite, så de er mye lettere å montere selv. Så får vi se om det blir luftlommer bak eller ikke.

apotekarnes
Springare skrev:
Hvorfor ikke bruke rupanel + gips så kan man skru hvor man vil og male eller tapetsere uten at det sprekker?
Det er vel omtrent det samme som å bruke OSB + gips, bare dyrere og mer plagsomt. Jeg foretrekker å ha masonitt ytterst fordi overflaten er glatt, steinhard og etterlater ingen stygge arr når man demonterer noe som har sittet på veggen.

apotekarnes skrev:
Det er vel omtrent det samme som å kjøre med OSB + gips bare dyrere og mer slitsomt. Jeg foretrekker å ha masonitt ytterst fordi overflaten er glatt, steinhard og etterlater ingen stygge arr når man monterer ned noe som har sittet på veggen.
Hvordan gjør du med skjøtene som blir mellom platene? Sparkler og setter remse?

apotekarnes
Bloink skrev:
Hvordan gjør du med skjøtene som blir mellom platene? Sparkler og setter remse?
Ja, akkurat. Men jeg pleier å bruke en høvel i kantene først før jeg setter dem opp for å få en faset kant.

Låner og løfter denne tråden litt!!

Jeg var på Byggmax for noen uker siden og fikk med meg board som er blank på begge sider. Skulle ha opp dem gjennom vidsluken, men jeg fikk kun opp en hel. De klarte ikke å bøyes. I dag var jeg og skulle kjøpe flere, men da var det slike som var blanke på en side og de var ingen problem å bøye.

Jeg skal ha dem til luftspalte, hva er den store forskjellen på disse?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.