Hei
Vi har i vårt 50-tallshus revet ut den gamle strekkpappen som satt på vegger og tak i en innebygd garderobe. Tidligere luktet det ganske muggent, støv og litt søtaktig i garderoben. I stedet satte vi opp hvite masonittplater på veggene og MDF panel i taket. Luften ble mye bedre, men nå kjenner jeg i stedet en annen lukt som jeg mest kan sammenligne med metall eller jern. Og den kom etter masonitten.. Det holder på å drive meg til vanvidd da jeg ikke vet hvor lukten kommer fra! Ideer?
Vi har i vårt 50-tallshus revet ut den gamle strekkpappen som satt på vegger og tak i en innebygd garderobe. Tidligere luktet det ganske muggent, støv og litt søtaktig i garderoben. I stedet satte vi opp hvite masonittplater på veggene og MDF panel i taket. Luften ble mye bedre, men nå kjenner jeg i stedet en annen lukt som jeg mest kan sammenligne med metall eller jern. Og den kom etter masonitten.. Det holder på å drive meg til vanvidd da jeg ikke vet hvor lukten kommer fra! Ideer?
Jasså? Bør jeg prøve de da? Tapetsere dem i garderobe... Ja, for de lukter fortsatt. Men når jeg lukter PÅ platene på veggen liksom, da føles det ikke som om de lukter. Men må jo være dem siden det kom når vi satte dem inn.Torpälskare skrev:
Fremstår mer sannsynlig at dere endret ting i garderoben som tidligere var lufttett, og nå ikke er det, slik at luft/lukt kan trenge inn fra gulv/vegg/tak.
Jeg har aldri følt at masonitt lukter noe særlig.
MDF derimot, og særlig om den er melaninbelagt.
Jeg har aldri følt at masonitt lukter noe særlig.
MDF derimot, og særlig om den er melaninbelagt.
Før satt det gammelt striepapir på veggen. Men garderoben sto 2 dager uten striepapir før vi satte opp masoniten. Da luktet det ingenting. Men lukten kom allerede morgenen etter vi satte inn masoniten. Jaa.. Høres gal ut men...må være den.Oldboy skrev:
Hm, masonittplater, ekte originale masonittplater består kun av pressede trefibre som holdes sammen av treets egne lignin. Ingenting som kan lukte. I dag klarer industrien å forringe de fleste ting, og antageligvis også masonitt. Skulle ikke bli overrasket om det egentlig ikke er masonitt, men HDF, dvs. trefiber/spon limt med et syntetisk lim. Det er en raskere og billigere prosess.
Googlet på masonittplater, og ifølge Beijer* så er deres "masonittplater" faktisk limt med formaldehydfenol. Som de fleste trefiberplater.
Plater som selges i Sverige har en grenseverdi, de får ikke avgi mer enn 0,124 mg formaldehyd/m3 luft, men dette gjelder kun ubehandlede plater. Behandlede plater, slik som belagt med en overflate, har ingen grenseverdier. De kan altså avgi så mye gass som helst. Formaldehyd kan forårsake kreft og allergi.
Dette innebærer ikke nødvendigvis at det faktisk er "masonitten" som lukter, men det blir uendelig mye mer sannsynlig.
*Valgte Beijer fordi de er seriøse og man raskt og enkelt finner denne typen informasjon.
Edit:
Sjekket på tretex/porøs plate når jeg først holdt på. Den er limt med lignin, dvs. treets eget naturlige limemne.
Googlet på masonittplater, og ifølge Beijer* så er deres "masonittplater" faktisk limt med formaldehydfenol. Som de fleste trefiberplater.
Plater som selges i Sverige har en grenseverdi, de får ikke avgi mer enn 0,124 mg formaldehyd/m3 luft, men dette gjelder kun ubehandlede plater. Behandlede plater, slik som belagt med en overflate, har ingen grenseverdier. De kan altså avgi så mye gass som helst. Formaldehyd kan forårsake kreft og allergi.
Dette innebærer ikke nødvendigvis at det faktisk er "masonitten" som lukter, men det blir uendelig mye mer sannsynlig.
*Valgte Beijer fordi de er seriøse og man raskt og enkelt finner denne typen informasjon.
Edit:
Sjekket på tretex/porøs plate når jeg først holdt på. Den er limt med lignin, dvs. treets eget naturlige limemne.
Det er ikke sånn at dere har kjøpt oljebehandlet board? Den er jo vanligst i handelen blant platene som ligner på masonit.
Lukten av metall er jo ofte lukten av (metall)oksidert fett. Og den oljebehandlede boarden er behandlet med tallolje.
Lukten av metall er jo ofte lukten av (metall)oksidert fett. Og den oljebehandlede boarden er behandlet med tallolje.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 785 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.785 innlegg
Sist jeg kjøpte masonitt fra lokale sagen så var det finsk, trolig denne https://finnishfibreboard.com/technical/
Står at den er laget uten tilsetningsstoffer.
Lukter ingenting til tross for at den er oljeherdet og er mye lysere i fargen enn andre jeg har sett (av oljeherdede). Har bl.a. den liggende løst som underlag for et kattestativ i soverommet så hadde merket eventuell lukt direkte.
Står at den er laget uten tilsetningsstoffer.
Lukter ingenting til tross for at den er oljeherdet og er mye lysere i fargen enn andre jeg har sett (av oljeherdede). Har bl.a. den liggende løst som underlag for et kattestativ i soverommet så hadde merket eventuell lukt direkte.
Jasså.. Jaa jeg vet ikke jeg. Skitskumt. Men jeg er kanskje overfølsom. For ingen andre synes de lukter merkelig. Men jeg kjenner tydelig lukt.MultiMan skrev:
Sist jeg kjøpte masonite fra lokalt sagbruk var det finsk, trolig denne [lenke]
Står at den er laget uten tilsetninger.
Lukter ingenting til tross for at den er oljeherdet og er mye lysere i fargen enn andre jeg har sett (av oljeherdede). Har blant annet den liggende løst som underlag for en kattestativ på soverommet så hadde merket eventuell lukt direkte.
Klikk her for å svare