Skal legge en plastmatte på en gjestetoalett og siden de gamle gulvbordene er litt ujevne har vi lagt på en tynn masonite (altså ikke et ekte underlagsgulv men en 4 mm). Bør denne spikres fast og i så fall hvor tett skal spikeren sitte? Et tips jeg har fått er å fukte hele platen slik at den sveller og deretter spikre den fast i kantene slik at den blir garantert flat når den tørker og krymper, men da burde det vel bli luft under på noen steder siden bordene som sagt ikke er helt jevne...
Må måtten limes eller kan den ligge løst på og klemmes fast med listene rundt om?

Vi grovslipte gulvbordene før, så brukte vi gulv masonitt og spikret den i de overlappede skjøtene. Det ble ikke bra, skjøtene synes!
Følg tipset om å fukte platen MEN jevn av gulvbordet før.

Tidligere ble undermasoniten spikret hver 10cm i kvadrat, dvs. en sjuhelvetes masse spiker. Vet ikke om dette gjelder fortsatt, men antar det...

Noen gulvlegger finnes det vel her? Ellers får jeg vel spørre svigerfaren min, tilika gulvlegger.

Antar at du skal ha våtromsmatte, og ja, du burde lime den!

/Henke

Milkshaken
jeg gjorde så på kjøkkenet i mitt gamle hus at jeg spikret 6 mm masonite på tregulvet... et helvetes masse spikring, måtte sparkle en hel del, noe som resulterte i at gulvleggeren mumlet om at det er mye vanskeligere å "føre teppet"... Hadde jeg vært klok da hadde jeg jo lagt flytende masonite der. jeg synes jo at du skal kunne legge flytende men ikke med disse tynne platene du har såklart uten å koste på vanlig gulvmasonite i stedet og det er klart teppet skal limes.

Jeg tror ikke det skal spikres i det hele tatt la inn et H6 masonite undergulv som er spontet og det skulle ikke spikres men legges flytende og bare limes i sponten

Dette gjaldt ikke et våtrom - det er en gjestetoalett, hvilket blant annet innebærer at man kan ha hva man vil på gulvet. Det er et lite rom = ingen skjøter.
Masonitten (den tynne varianten) ligger flytende. Plastmatten ligger flytende og holdes nede av listene. For å minimere risikoen for at kondensvann o.l. skal begynne å renne ned f.eks. rundt avløpsrøret, har jeg lagt en pappring under matten slik at det dannes en kant. Hvorfor ikke lim, spiker, undergulv, våtromsbelegg med oppbrettede kanter? Tja, dette er en billig matte. Når den blir slitt, eller hvis det viser seg at det ikke fungerer å ha den flytende (jeg tar nok dobbeltsidig tape ved inngangen) er det bare å løsne listene og ta den ut.

La teppet ligge løst siden det ikke er et våtrom. En variant for å få gulvet plant er å først prime det, deretter sparkle det med en sparkel som heter A45 ardex. Det burde fungere i ditt tilfelle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.