Jeg tror du kan se det som usannsynlig at gulvet raser uten forvarsel, du vil nok se både sprekkdannelse og deler som løsner på undersiden lenge før det foreligger noen rasrisiko. En skjult feil er jo som sagt noe du ikke kunne ha oppdaget eller undersøkt og heller ikke hatt grunn til å lete etter. Om tidligere eier presenterer at garasjen ble bygget for 4 år siden med fine byggetegninger fra konstruktør og montør, så finnes det lite eller ingen grunn til å gjøre en dypere undersøkelse av gulvets bæreevne. Har garasjen en enkel betongkonstruksjon som ser ut til å være fra 50-tallet, så er det all grunn til å anta at den kanskje har sett sine bedre dager, og her er det da nesten umulig å få det til en skjult feil. Uansett kreves erstatning ved at du saksøker selgeren i retten, noe som er en prosess som for alle involverte nok ikke skal ses som trivielt, så hvis det ikke dreier seg om veldig store beløp og man er veldig sikker på saken sin, bør man nok overveie om det ikke er bedre å fokusere på sin egen del og hvordan man best utbedrer problemet. Man kan jo ikke forvente at tiden står stille, er huset gammelt, så er huset gammelt materiale eldes akkurat som oss.

• Liker
Dowser4711 og 1 annen
  • Laddar…
K kattparet skrev:
Så hvor skal man henvende seg da?
Om det er bæreevnen som er ditt problem så lærer vel noen bygningsingeniør eller noen vettig byggfirma kunne hjelpe til.

La først noen sakkyndige se på betonggulvene. Det er sannsynligvis ingen fare.

Det du beskriver som halvferdig, hva er problemet der, bortsett fra utfellinger?

H hempularen skrev:
La først noen sakkyndige se på betonggulvene. Trolig er det ingen fare.

Det du beskriver som halvferdig, hva er problemet der, utenom utfellinger?
Det er vel egentlig ikke noe mer feil enn nettopp utfellingene. Har jo lest at det kan være et tegn på karbonatisering av betongen, og at armeringen tar skade.

Mulig at man ville trenge bedre ventilasjon, finnes så vidt jeg kan se en ventil, men det er ikke et miljø man ønsker å krype ned i, det ser ut som noen kunne ha blitt begravet der nede, spøk til side, hadde jeg kunnet, hadde jeg fylt igjen med jord og en form for isolasjon, men det er kanskje ikke så enkelt.

H hempularen skrev:
La først noen sakkyndig se på betonggulvene
Nå føler jeg meg på villspor, men sakkyndig? Type byggefirma? Murer?

Eller bygningsingeniør.

H hempularen skrev:
Eller bygningsingeniør.
Det morsomme er at jeg har en bekjent som studerer til byggingeniør, men han har ikke kommet så langt i utdanningen ennå.

Som sagt, du kan vende deg til ditt forsikringsselskap, for rådgivning, ikke for erstatning. De kan eventuelt sende noen for å gjøre en fuktmåling og gi dere gode forslag på noen i nærheten som kan hjelpe dere videre. Men kostnaden for å utbedre noe vil ligge helt på dere.

Men basert på hva som er presisert nå ser det ikke ut til å være noe som er akutt i nær fremtid, så jeg vil heller anbefale dere å hyre en takstmann (eller noen andre i vennekretsen som har god kunnskap om gamle hus) for å bli kjent med huset deres. Det høres ut som dere kun har lest en rapport.

Dere trenger å gå gjennom hele huset sammen med noen som kan forklare for dere hva dere har, hva som bør prioriteres og hva som kan ignoreres.

Basert på beskrivelsen som er gitt her kan alt fra en avfukter i "kulverten" være nok for å løse problemet, men det kan hende det (om enn usannsynlig) trengs stempling for å støtte opp gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.