Jo, sånn ligger det til. Jeg ser på et typisk 50-tallshus med hel kjeller i betong og med den obligatoriske garasjen i et hjørne av kjelleren. Garasjen er selvfølgelig ganske liten for en mann med store planer Min fantasi er å utvide dette garasjerommet ved å slakte en av de langsgående veggene og rett og slett flytte den et stykke, eller enda bedre gjøre halve kjelleren til garasje / mancave som det kalles nå til dags. Trenger plass, rett og slett. Er det i det hele tatt tenkbart fra et konstruksjonssynspunkt eller et stort prosjekt med forsterkningsbjelker?
Jo, omtrent slik ser det ut.
Det er den rød-oransje veggen som jeg tenkte at man kunne "slå ut" og da er funderingen hvordan man erstatter den på en smart måte siden den antagelig har en bærende funksjon. Kom med forslag! Helst skulle en stor del av kjelleren være garasje, eller hva man vil kalle den - hobbylokale. Overbygningen er i tre som det ble gjort på den tiden. Betongen i tak og vegger ser virkelig kraftig ut så den som bygde må ha hatt godt med tid og ressurser!
Herlige muligheter! Du er en typisk aspirant på min kommende avis "Källare och Pannrum".
Jeg ville tippe at veggen er bærende siden ellers ville spennvidden på betongtaket være betydelig lengre og kreve mye kraftigere armering.
Du kan kanskje erstatte den med en kraftig bjelke (som tar på høyden) eller en rad med søyler så du kan bevege deg fritt imellom.
Først må du finne ut hvilket materiale veggen er bygget av. Er det en armert betongvegg kan du glemme hele prosjektet, for da er antagelig veggens og hvelvets armeringer forbundet. Består veggen derimot av murte betonghullstein, som jeg tror var vanligst på 50-tallet, kan du erstatte veggen med en bjelke, helst av stål for å få ned konstruksjonshøyden. En slik bjelke kan hvile på en stålsøyle i hver ende. Jeg går ut fra at spennvidden på bjelken blir høyest 5 meter. Du må kontakte et konstruktørfirma som beregner dimensjonene på stålet og som kontrollerer at fundamentet under søylene (antagelig en armert betongsåle) tåler de punktlaster som oppstår.
Takk for kloke ord. Det kan stemme bra at det er betonghullstein, og at hele kjelleren er bygget med dette bortsett fra hvelvet/taket da. Min vanlige bondefornuft sier vel at den veggen antagelig er veldig bærende med tanke på den store åpningen for garasjeporten. Jeg lagde en liten skisse på hvordan jeg forestilte meg at det kunne gjøres.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.