holder på å bygge en terrasse men jeg lurer på hvordan jeg skal få de ytterste bjelkene (eller hva det heter)
rette håper dere forstår hva jeg mener :)

mindz skrev:
raka håper dere forstår hvordan jeg mener :)
Nei.

de to ytterste reglene som går ut fra huset "som utgjør hvor stor den er" hvordan skal jeg få dem rette ut fra huset? :) er dere med meg nå? :)

S
du får kryssmåle. syntes det var solklart hva du mente.
forstår du hva jeg mener med kryss måle?

ja nettopp dum jeg er takk for det :)

Kryssmåling. Mål f.eks. (sett ovenfra) fra nederst til høyre og tvers over til øverst venstre. Da får du x antall centimeter. Mål deretter nederst til venstre og tvers over til høyre oppe. Er dine reglar vinkelrette mot huset får du samme verdi!

Kanskje spenne opp en stor trekant (med snorer eller noe) med sidene 5, 4, 3 så får du den rett sett fra veggen.

Patrik_N skrev:
Kryssmåling. Mål for eksempel (sett ovenfra) fra nede til høyre og på tvers opp til øverst venstre. Da får du x antall centimeter. Mål så nede til venstre og på tvers over til høyre oppe. Er dine lekter vinkelrette mot huset får du samme verdi!
Nå kunne jeg ikke holde meg lenger...

Dette forutsetter at den indre og den ytre lekten/bjelken/bærbjelken er nøyaktig like lang. Ellers får man en parallelltrapes med samme bunnvinkel på begge sider, dvs man får samme feil på begge sider. Det blir altså like feil.

• Liker
Evan Hann
  • Laddar…
JOW skrev:
Nå kunne jeg ikke holde meg lenger...

Dette forutsetter at den indre og den ytre regelen/bjelken/bæring er nøyaktig like lang.
Ellers får man en parallelltrapes med samme basisvinkel på begge sider, dvs man får samme feil på begge sider.
Det blir altså like feil.
Haha...ikke helt uvanlig over lange strekker,,,,bra om man er nøye allerede fra starten :D

Legg til en vinkelmåling på kryssmålingen så er du i mål - mål ut f.eks. 60 cm på den ene og 80 cm på den andre - Da skal du ha 100 cm på diagonalen for å få en rettvinklet trekant. (Jeg pleier å bruke 60 og 80 for det er lett å huske)

Dvs Pythagoras' setning ifølge følgende

• Liker
krlsundhlm
  • Laddar…
...og ved å bruke så store mål som mulig, minimerer du feilmarginen.

På en terrasse kan det derfor være lurt å bruke målene 3m, 4m og 5m. Dette krever da at man har et tilstrekkelig langt målebånd og helst er to personer...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.