17.268 lest ·
16 svar
17k lest
16 svar
Male om innervegger/innertak, tidsbruk?
Side 1 av 2
Leiligheten er tom og gulvet skal legges om etter maling, så det burde ikke ta så mye tid med alt rundt arbeid som tildekking eller å flytte rundt på møbler.
Men bare maling av tak og innvendige vegger på 75 kvm kan altså ta ca. 2 dager?
Men bare maling av tak og innvendige vegger på 75 kvm kan altså ta ca. 2 dager?
De er to personer, en som sparer og en som ruller. Det går fort, dessuten er det ingen større leilighet.Stefan N skrev:
Tørketiden er ikke noe som helst problem, det er bare å begynne på runde to når man har kommet rundt den første. Andre runden går dessuten betydelig fortere. Siden leiligheten er tom og gulvene ikke trenger å dekkes, kan jeg ikke se at to personer skulle mislykkes med oppgaven om de har en dag på seg. Om treverk og vinduer skal med, er det annerledes.Stefan N skrev:
Renovator
· Näverkajakens födelseort
· 797 innlegg
Så lenge det er samme farge gjennom hele leiligheten.Robert63 skrev:De er to personer, en som sparer og en som ruller. Det går fort, dessuten er det ingen større leilighet.
Tørketiden er ikke noe problem i det hele tatt, det er bare å begynne på runde to når man har kommet rundt det første. Andre runden går dessuten betydelig fortere. Ettersom leiligheten er tom og gulvene ikke trenger å dekkes, kan jeg ikke se at to personer skulle mislykkes med oppgaven hvis de har en dag på seg. Hvis listverk og vinduer skal med er det annerledes.
Skal det være ulike farger i forskjellige rom tar det lengre tid
Men jeg er enig med deg, man rekker det på en dag.
På en lang dag rekker man det på en gubbe
Det spiller ingen rolle om det er forskjellige farger i rommene, man får uansett et bryt ved dørkarmer. Derimot kan det være en god idé å ha en rulle/pensel per kulør i så fall.Fjojtmehmet skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 181 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.181 innlegg
Fordi TS spør om tiden kan det vel bety at TS med partner er nybegynner, og det kan ta betydelig lengre tid for en nybegynner som trenger å lære seg å ta passe mengde maling på rullen og hvordan man stryker ut malingen på en god måte. Tenk på hvordan det var første gangen dere malte vegger i stedet for hvor fort dere gjør det nå.
Mange tidsoptimister her
Vil nok legge til noen dager.
En dag funker ikke engang for en profesjonell maler..
Spesielt ikke hvis takene skal males 2 ganger.
Kan også anbefale å dekke til gulvene!
Det er betydelig enklere enn å skrape fargesøl som må fjernes før du legger det nye gulvet☺
Vil nok legge til noen dager.
En dag funker ikke engang for en profesjonell maler..
Spesielt ikke hvis takene skal males 2 ganger.
Kan også anbefale å dekke til gulvene!
Det er betydelig enklere enn å skrape fargesøl som må fjernes før du legger det nye gulvet☺
Det var absolutt en bra synspunkt, selvfølgelig kan det spille en rolle.BirgitS skrev:Ettersom TS spør om tiden kan det vel bety at TS med partner er nybegynnere og det kan ta betydelig lenger for en nybegynner som trenger å lære å ta passe mengde maling på rulla og hvordan man stryker ut malingen på en bra måte. Tenk på hvordan det var første gang dere malte vegger i stedet for hvor fort dere gjør det nå.
Jobber du kommunaltMangePainter skrev:
Du synes helt å ha glemt at forarbeidet er gjort og at ingenting skal dekkes, listverk er heller ikke inkludert. Det eneste som tar tid er sparingen, men det er ingen stor leilighet. Kan du forklare hva det er med takene som tar så lang tid? Og hvorfor må malingssølet bort før gulvet legges? Søler man litt mer er det bare å smøre det ut.
En profesjonell maler gjør det der på en dag, med bind for øynene. Hvorfor jeg er så sikker kommer av at jeg har et godt referanseeksempel å støtte meg til.
75 m2 skulle jeg kunne tenke meg er en 3-roms.
Nei, jeg jobber ikke kommunalt. Men vil gjerne etterlate meg et godt arbeid! Og det vil ingen kunne gjøre med bind for øynene og en dags jobb!
Hvis vi tar for eksempel alcro s tak farger (som jeg selv bruker),
Så er tørketiden betydelig lengre enn en veggmaling, jeg ville aldri tatt sjansen på å male takene 2 ganger på samme dag da det er stor risiko for at de blir flekkete.
Så bør jo gjerne takvinkelen være tørr også før man begynner å spare opp med veggfargen.
Klart man kan løpe rundt og tørke alt maling søl.
Men jeg mener selv at det går raskere å dekke gulvene, det blir en del søl hvis man skal male både vegger og tak 2 ganger! Men det er opp til TS!
Gulv sokler og vinduskarmer bør også dekkes til hvis de er montert, det blir alltid en malingsdamp etter rullen.
Nei, jeg jobber ikke kommunalt. Men vil gjerne etterlate meg et godt arbeid! Og det vil ingen kunne gjøre med bind for øynene og en dags jobb!
Hvis vi tar for eksempel alcro s tak farger (som jeg selv bruker),
Så er tørketiden betydelig lengre enn en veggmaling, jeg ville aldri tatt sjansen på å male takene 2 ganger på samme dag da det er stor risiko for at de blir flekkete.
Så bør jo gjerne takvinkelen være tørr også før man begynner å spare opp med veggfargen.
Klart man kan løpe rundt og tørke alt maling søl.
Men jeg mener selv at det går raskere å dekke gulvene, det blir en del søl hvis man skal male både vegger og tak 2 ganger! Men det er opp til TS!
Gulv sokler og vinduskarmer bør også dekkes til hvis de er montert, det blir alltid en malingsdamp etter rullen.