Jeg kjøpte mitt første hus (innvendig renoveringsprosjekt) for et drøyt halvår siden og har påbegynt renoveringen. Huset er fra 40-tallet og har en solid trekonstruksjon. Mitt første prosjekt har blitt å bytte ut de gamle sponplatene før tapetsering eller maling. Innenfor sponplatene sitter det rupanel.

Jeg er ferdig med de to første rommene som jeg har løst på følgende måte:
1. Rev ned sponplatene fra 40-tallet dels fordi de hadde ekspandert noe og dels fordi de gamle tapetene var svært ujevne
2. Satt opp nye sponplater
3. Sparklet og slipt skjøter mellom sponplater og der jeg har skrudd.
4. Tapetsert

Jeg er fornøyd med resultatet, men har fått en del advarsler om at risikoen er stor for at tapetene vil sprekke i skjøtene mellom sponplatene en gang i fremtiden. Hvor stor er egentlig denne risikoen, og hvor mange år pleier det i så fall å ta?

Neste rom jeg skal gå løs på har jeg tenkt å male i stedet. Kan jeg da følge samme fremgangsmåte som tidligere (bortsett fra å tapetsere :)) eller må jeg ha glassfiberduk i skjøter eller sågar på hele veggen?

Avslutningsvis, hvis jeg skulle gå over til gips fremover. Går det da an å male direkte på gipsen med bra resultat?

Sponplate beveger seg litt med varierende fuktighet. Det er altså en risiko for at de endrer seg så mye at tapeten kommer til å sprekke. Hvor stor risikoen er kan jeg ikke engang gjette. De fleste bruker jo glassfiber- eller papirstrimmel.
Luftfuktigheten er størst om sommeren og minst om vinteren. Om du får sprekker bør de dukke opp innen et år. Senere kan tapeten sprekke pga. at huset setter seg, men det er en annen sak.

Når du fortsetter bør du bruke strimmel over skjøtene.

Jeg ser ingen direkte grunn til å ikke bruke gips. Har du panel bak gips blir det en veldig stabil og bra vegg. Gipsen er også lettere å sparkle, fordi det er en passende fordypning i kantene. Den er også enklere å kappe og sage i.

Det går an å male direkte på gipsen, men det er ikke noe man pleier å gjøre. Jeg har aldri testet, men det er sannsynligvis vanskelig å få det bra. Vanligvis har man tapet eller glassfiberduk. Vi får se om noen andre har mer håndfaste erfaringer med det.

....for ikke å snakke om brannsikkerheten som er betydelig bedre med gips.

Jeg ville bite i det sure eplet og rive bort sponen og begynne på nytt med gips. Du skrev jo selv at den gamle sponen har svulmet litt, så hvorfor skulle den nye klare seg bedre over tid?

Lykke til!

Jeg har malte sponvegger delvis, og det er ingen bra løsning. Sponet beveger seg som sagt litt. Det blir gips utenpå når jeg renoverer.

Ok, da kjører jeg på med gips fremover. River dog ikke ned de ferdige rommene, det kan jeg jo like gjerne vente med til det eventuelt sprekker. Angående at det gamle sponet har svulmet så syntes jeg det var fullt naturlig siden det har sittet der i 65 år. Holder det bare i tjue år til så er jeg mer enn fornøyd.

Angående gipsen. Trenger jeg å bruke remse i skjøtene også der, eller holder det med sparkel? Er det noen som har erfaring med å male direkte på gips og kan redegjøre for resultatet?

Du trenger å bruke remse i gipsskjøtene. Og det kan bli bra å male direkte på gipsen, men man kan eventuelt trenge å påføre et strøk grunning ekstra, gipsen og sparkelen suger ulik mengde maling. Det kan være enklere å veve veggen først.

Sponplateskjøter sprekker. Det er bare et tidsspørsmål.
Gipsskiveskjøter skal ha remse.
Skal du male på gips skal du sette microlit først så blir det bra.

Male direkte på gips er vel i og for seg ikke noe uvanlig? Jeg vet f.eks at hvert eneste kontorrom på jobben er malte vegger direkte på gipsen. Sparklede skjøter med remse... Innertak av gips maler man jo også direkte på.

Men å sette noe vev på veggen før maling, Easy Cover eller noe annet lignende, gjør det sikkert lettere å få til et bra resultat.

it-snubben skrev:
Male direkte på gips er vel forsåvidt ikke noe uvanlig? Jeg vet f.eks. at hvert eneste kontorrom på jobben har malte vegger direkte på gipsen. Sparklede skjøter med remse... Himling av gips maler man jo også direkte på.

Men å sette noen vev på veggen før maling, Easy Cover eller noe annet lignende, gjør det sikkert lettere å få til et bra resultat.
Enig i dette. Om du bestemmer deg for å legge noe vev på veggen så kjør på med Microlit eller tilsvarende. Easy cover er unødvendig tykk og dekkende om du har glatte gipsvegger bak.

Takker for svarene

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.