Hei! :)

Ny på siden og har etter mye Googling uten å bli noe klokere, bestemt meg for å stille mine spørsmål direkte her i forumet!
Skal male om samt reparere grunnlaget til terrassen. Den ser ut til å være bygget opp av noen slags lettbetongblokker.
Gjetter på at den nåværende malingen som sitter på er en slags plastmaling da den løsner i myke flak (usikker dog).
På enkelte steder har fugene forvitret, på enkelte blokker har betongen forvitret noen millimeter (på grunn av fukt bak malingen). På enkelte steder løsner malingen lett og man kommer helt inn til betongen, og på for eksempel trappen (se bilde) sitter malingen hardere.
Nederkanten på blokkene på trappen har dessuten sluppet helt og ville trenge å "bygges opp" på en eller annen måte.
Dessuten er stommen til terrassetaket støpt i betongen består av en slags metall som har begynt å ruste, med påfølgende frostsprengning i betongen (den hvite espalierlignende konstruksjonen).
Blir ikke klok på alle disse metodene som finnes for å reparere og male akkurat betongsokler.
Funker det med husfix for å reparere ødelagte fuger og overflaten på blokkene? Eller skal det være mørtel?
Må all maling bort før man kan male, og hvordan gjør man det på enkleste måte, sandblåsing, sliping, stålbørste?
Hva skal man bruke for maling for å male osv., osv..

Er vant til å fikse hjemme med maling og snekring, men dette er noe helt nytt!
Så hva sier deres ekspertise?
Vær så snill, hjelp! :rofl:

• Alt-tekst: Terrassegrunn av lettbetong med avflasset maling og rustne metallstolper, ved siden av et hvitt metallrekkverk og en blomsterkasse.
  • Nedbrutt trappetrinn med avskallet grå maling, avslørende lettbetong og forvitring, foran en veranda.
  • Trappetrinn av lettbetong med avskallet maling og skader i fugene. En hvit metallrekkverk er festet til strukturen. Grønnaktig-gul vegg i bakgrunnen.
Ser slitsomt ut å fikse, jeg hadde nok kledd inn sokkelen i trykkimpregnert treverk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.