Jeg har 8 hylleplater á 1600x600mm som vi vil feste på veggen. Forslaget jeg har fått er å ha 3 c-profilskenor 1000mm/hylleplate og 570mm c-konsoll (også 3/hylleplate). Hylleplatene skal plasseres i to etasjer og totallengden blir 6400mm/etasje. Hvilken maksbelastning tåler hver hylleplate (1600mm) med c-skinner og konsoller som foreslått? Selvfølgelig spiller festemidler, vegg, festepunkter osv. en rolle, men håper å kunne få en oppfatning om hvor mye hylleplatene kan tåle.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er ganske sikker på at det som begrenser hva dere kan laste på hver hylleplate er konsollenes bæreevne. Hylleprodusenten Pelly har en brosjyre som heter "Tips og råd" (kunne ikke laste ned den akkurat nå). Der står de forskjellige konsollenes kapasitet. Hvis hver konsoll tåler 50 kg, så tåler en hylleplate 3x50 dvs 150 kg. Deretter gjelder det at skruene som holder skinnene matcher lasten, men det er ganske sannsynlig. Dette kommer imidlertid an på hvordan veggen ser ut og hvilke skruer dere bruker. Del makslasten for hver hylleavdeling med antall skruer, så ser dere hva hver skrue må tåle i vertikal retning. Deretter kan man komplisere det ordentlig, men jeg tror ikke det er nødvendig her.
Klikk her for å svare