Hei,
Skal bygge hus og har levert inn skissene våre til et firma. Vi har tegnet et stort kjøkken/stue som måler 7,5x6m (huset er 6m bredt pluss yttervegger). Produsenten vil ha en stolpe midt i rommet som holder opp konstruksjonen. Må man ha det eller går det an å løse på en eller annen måte uten at det koster flere 100' ekstra? Kan ikke svare på hvilken dimensjon på bjelkelaget man bruker.
Huset er et to-etasjes hus og over kjøkkenet vil det komme et TV-rom og to soverom.
Har forsøkt å finne svar her på forumet, men det har mest dreid seg om konstruksjonen i en etasje.
Mvh Johan
Skal bygge hus og har levert inn skissene våre til et firma. Vi har tegnet et stort kjøkken/stue som måler 7,5x6m (huset er 6m bredt pluss yttervegger). Produsenten vil ha en stolpe midt i rommet som holder opp konstruksjonen. Må man ha det eller går det an å løse på en eller annen måte uten at det koster flere 100' ekstra? Kan ikke svare på hvilken dimensjon på bjelkelaget man bruker.
Huset er et to-etasjes hus og over kjøkkenet vil det komme et TV-rom og to soverom.
Har forsøkt å finne svar her på forumet, men det har mest dreid seg om konstruksjonen i en etasje.
Mvh Johan
Hei jeg gjorde noe i samme stil en 8 meter lang limtrebjelke oppe på loftet den holder gulvet på 2. etasje som er taket til stuen tre bjelker sitter i bjelken og går i veggen som deler overetasjen på midten ned til en limtrebjelke som danner en midt bjelke i gulvet/taket. Jeg ville heller ikke ha en søyle i stuen. og på loftet slipper jeg å se bjelken.
Hei,
Takk for deres svar. Ser ut som at meningene er delte.. For diskusjoner med en tømrerbedrift, et firma som bygger sine bjelkelag på fabrikk samt et firma som støper betongbjelkelag. (alle er husprodusenter) Alle mener at det er vanskelig å få til en slik konstruksjon.
Har dog ikke fått endelig svar fra tømrerbedriften...
Mvh Johan
Takk for deres svar. Ser ut som at meningene er delte.. For diskusjoner med en tømrerbedrift, et firma som bygger sine bjelkelag på fabrikk samt et firma som støper betongbjelkelag. (alle er husprodusenter) Alle mener at det er vanskelig å få til en slik konstruksjon.
Har dog ikke fått endelig svar fra tømrerbedriften...
Mvh Johan
Vanskelig å få til en konstruksjon som er frittbærende på 6 meter? Knapt noe uvanlig. Jeg har innhentet tilbud på garasje med overetasje med 8 meter frittbærende, og jeg har ingen problemer med å finne leverandører med gulvbjelkelag som klarer det.
Alt er mulig! Ikke snakk med snekkeren! Ca 3000kroner og du får svart på hvitt hva du skal bruke. Det er nemlig mulig å regne ut! Vi hadde to kraftige limtrebjelker for 7 m! En bekjent en stålbjelke for 8 meter. Bare å be en konstruktør regne ut det-
Klikk her for å svare