Kan man få et lekmannsforståelig svar på hvor mye en regel av impregnert tre tåler?
Jeg lurer på hva en planke på 45x220, 4500 lang (stilt på "høyden"), tåler i vekt.
Om jeg altså fester den i hver ende, hvor mange kilo kan jeg da legge på den i midten, før den begynner å bøyes...og når knekker den?
(Bild A)
Et annet spørsmål...
Om jeg tar to planker (samme som over), på ca 3 meter. Fester den ene på den ene siden, den andre på den andre siden...mot hverandre så de møtes. Hvordan fester jeg de da best på midten (der de da skjøtes sammen), for at de skal tåle så mye vekt som mulig?
(Bild B)
Nei, en vanlig regel kan man ikke vite, det avhenger av hvor i stammen regelen er saget fra, hvor mye kvister, etc.
Trenger du å vite bæreevne er det limtrebjelke som gjelder.
Om man vet innfesting og trykkfordeling og bruker klassifisert trevirke C24, f.eks. så går det absolutt an å regne ut men jeg har ikke funnet noen formel...
Trykkimpregnert 45x220 er vanligvis C24 klassifisert. Dvs fullt mulig å beregne knekkbelastning og nedbøyning ved viss belastning. Forslagsvis som fritt opplagt bjelke.
Regnemetoden husker jeg ikke hvordan man gjør, men teorien bak.
Trykkimpregnert 45x220 er vanligvis C24 klassifisert. Altså fullt mulig å beregne knusing og nedbøying ved en viss belastning. Forslagvis som en fritt oppstilt bjelke.
Regne kan jeg ikke huske hvordan man gjør, men teorien bak.
Ja, min gjetning var jo at man kan regne det ut.
...men akkurat nå har jeg bare fått bekreftet at man nok kan regne det ut.
Ok, men det var jo nettopp det jeg lurer på om noen kunne hjelpe meg med.
:/
For å kunne gjøre en beregning trenger man å vite virkesklasse, klima der bjelken er (inne, ute, eksponert for regn) samt lastvarighet. Bilde B er ikke å anbefale.
Angående A) så kommer den begynne å bøyes allerede av regelens egenvekt så spørsmålet er hvor mange millimeter nedbøyning du kan akseptere? 5mm/7mm/10mm?
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med utregning dog
Mitt spørsmål om B var hvordan man fester på best mulig måte...
Problemet jeg har er at jeg vil legge et lite tak, for å kun beskytte mot regn (f.eks. plast).
Taket vil jeg ha over et hjørne på min terrasse, ca 3x4 meter.
De stedene jeg har mulighet til å feste en bjelke er i en stolpe i kanten på terrassen og en husvegg (tre).
Avstanden mellom disse er ca 6-7 meter.
Jeg vil helst unngå en stolpe midt på terrassen...
Det innebærer at taket ville ligge på den bortre halvdelen av bjelken (fra husveggen sett).
Kan man lage en konstruksjon i henhold til vedlagte bilde (sett ovenfra), der de svarte linjene er festene.
Angående A) så kommer den begynne å bøyes allerede av regelens egenvekt så spørsmålet er hvor mange millimeter nedbøyning du kan akseptere? 5mm/7mm/10mm?
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med utregning dog
Edit: Sorry, 2:a på ballen
Vil jo så klart ha så lite bøyning som mulig, da jeg tenker å legge et enkelt plasttak på halve strekningen.
For spennvidder på 6–7 m er det limtre eller stålbjelke som gjelder (ikke minst fordi vanlige lekter mest finnes i 5,2 m lengde). Du kan riktignok sikkert bygge en fagverkskonstruksjon, men den vil ikke bli liten og nett...
Du skal ikke skjøte to lekter på midten, det vil ikke fungere.
Også oppleggspunktene må vurderes. Når du sier stolpe, hva mener du da?
ja det bildet begriper jeg ikke et jota av.
Ta et foto og forklar hvordan og hvor du har tenkt taket.
Men det finnes jo limtrebjelker som er betydelig bedre for store spennvidder. Det er uansett snølasten på taket som kommer til å dimensjonere din regel.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.