Jeg holder på å renovere kjøkkenet og etter hvert hele første etasje i vårt hus fra 1940. Planen er å ta frem murstocken som i dag er pusset. Murstocken består av 6 kanaler, og jeg varmer opp huset med en pelletsovn.
Jeg har tatt frem 3/4 av murstocken, den siden jeg ikke har tatt frem er den nærmest røkgaskanalen (en av de to kanalene lengst til høyre). Etter litt googling har jeg blitt litt usikker på om murstocken må være pusset eller ikke innendørs.
Hvis man skal tro på alle svarene man finner på byggahus.se, må murstocken være pusset, men jeg har snakket med to forskjellige feiere som begge sier at så ikke er tilfelle nå for tiden. (Gamle regler)
Så nå stiller jeg spørsmålet her, er reglene endret eller må murstocken være pusset?
Eller er det rett og slett slik at den må være tett med eller uten puss?
Ditt hus har jo et byggeår og da fantes visse byggregler. Disse byggreglene gjelder for din murstock. Før var det en vanlig standard å mure en stock med røykkanaler, og pussen var en del av gasstettheten. Murstocken skulle dermed pusses. Vanligvis skal den heller ikke bygges inn, slik at man kan se om utettheter oppstår.
Vil du vesentlig endre på dine ildsteder (inkludert røykkanalene), gjør du en melding til kommunen om det. Da må du følge gjeldende regler for brannsikkerhet.
For eksempel, det burde være en vesentlig endring av brannsikkerheten å fjerne pussen fra murstocken ved røykkanalene. Det er da meldepliktig. En løsning kunne være et innsatsrør som håndterer tetthetsproblematikken på en annen måte.
Et annet spørsmål jeg har lurt på er rom med fjernet peis, men der man har tapetsert pipa og lagt parkett på gulvet helt inn til pipa... Er det normalt ok?
Takk for raskt svar! Hvem er det som utfører inspeksjonen av en vesentlig endret skorstein? Det hadde vært nyttig å få snakke med noen som er innsatt før man gjør for store inngrep.
Det kommer an på din kommunes bygningsråd, men det pleier å være den firma som kommunen har anskaffet for brannsikkerhetsinspeksjoner. Altså "sotaren".
Et annet spørsmål jeg har fundert på er rom med fjernet peis men der man har tapetsert pipa og lagt parkett på gulvet helt inntil pipa... Er det normalt OK?
Brannsikringsmessig har jeg ingen oversikt, men å gjøre så er å be om sprekker i vegg og i gulv.
En pipe beveger seg (hovedsakelig opp og ned) avhengig av varme, altså i en annen "takt" enn resten av huset. Så derfor har man ofte et annet overflatelag både på veggen og gulvet som tilhører pipa.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.