Jeg hadde selv tenkt å jevne til noen steder på kjøkkenet hvor det har blitt ujevnt etter at vi fjernet gammelt flis og veggmonterte skap, for å spare litt på den allerede gigantiske håndverkerregningen. :S

Men jeg er ikke sikker på hvilket materiale som er det beste. Husfix brukte svigerfar for å sparkle igjen groper i betongveggen, men han primet ikke. Nå leser jeg at man må bruke primer på betong, gjelder det også om man bare skal jevne til veggen og ikke flislegge eller lignende oppå?

Hvorfor kan man ikke bruke gips rett og slett lurer jeg også på? Hva er forskjellen?

Gipsfiller er mye lettere å jobbe med. Spray på litt vann før hvis det bare er støvete.

Stefan N skrev:
Gipspuss er mye lettere å holde på med. Spray på litt vann før hvis det er støvete bare.
Mener du med gipspuss vanlig modellgips? Slikt har jeg brukt en del nemlig. Men finnes det noen ulemper? Kan man male over det for eksempel?

Nei, ikke modellgips. Det finnes en spesiell gipsmørtel.

Stefan N skrev:
Nei, ikke modellgips. Det finnes en spesiell gipspuss.
Ok trenger man ikke grunne da?

Nei, er det tørt så fukter man lett før.

Jeg var på den lokale (og velassorterte) fargehandelen, men de hadde bare husfix og modelgips å velge mellom. Selgeren syntes jeg like gjerne kunne bruke modelgips. Hva er det som er galt med modelgips for formålet? Bortsett fra at overflaten blir glattere enn betongen.

Stefan N skrev:
Det finnes, gå til en ekte byggevarehandel. Modellgips kommer ikke til å funke.
[lenke]
Okei, men 25 kilo virker litt i meste laget... ;) Men det finnes kanskje mindre pakker, riktignok.

Men HVORFOR fungerer ikke modellgips, lurer jeg likevel på, hva er forskjellen? :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.