Hei!

Vi hadde tenkt å sette råspont på veggene i soverommet i fritidshuset vårt. Kan man sette opp disse direkte på veggen eller må man sette opp lekter først?

Takknemlig for svar!

Blåbæret ;)

Hva er veggen laget av? Hvor jevn er den?

Ah, smart vinkel! Tenkte ikke på jevnheten, det bør man altså sjekke for å eventuelt justere det med reglene!?
Tror det er en trevegg med plywood. Men det er en gammel hytte fra århundreskiftet så det finnes ikke mange rette vinkler i den ;)

Riv ned plywooden og rett opp/sett nye lekter i deres sted så slipper veggen ta så mye bredde.

det er jo spørsmålet kan jeg synes, om det er en gammel hytte så er jo garantert ingenting rett og oppleves ikke veggen skjev i dag så vil den ikke gjøre det etter at du har satt råspont på den heller... har du plywood i veggen i dag er det jo bare å spikre fast råsponten og se glad ut. mal den en gang før du setter opp plankene og en gang når den er på plass.

uten å ha sett hvordan det ser ut så virker dette være den beste måten i mitt hode... :-)

Enig. Hvorfor skape problemer på en vegg som ikke oppleves skjev. Siden råsponten, slik jeg forstår det, kun er et overflatesjikt holder det med 17x95. Det går utmerket å skyte fast med 50 mm stiftepistol.

Plywood er det sikkert ikke, men kanskje masonite. Har du undersøkt hva som finnes bak masoniten? Det kanskje allerede er en vegg av råspont der. Det er jo ikke helt uvanlig i eldre hus.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.