For lenge siden ble det bygget et lager ved ytterveggen til huset vårt. Både kjelleren og lageret er i betonghullstein. Nå ønsker jeg å ha en dør (innerdør) mellom lageret og TV-rommet i det opprinnelige huset, og derfor må en åpning på ca. 80x200 cm lages i den gamle bærende ytterveggen. Så vidt jeg har forstått, skal det ikke være umulig, men man må veksle av med en bjelke av noe slag over åpningen.
Skal man be en murer eller hulltaker eller snekker om å fikse dette, eller må man kontakte en konstruktør som skal regne på det? Jeg tenker at om konstruktøren tar noen tusenlapper for å regne ut nøyaktig hvor kraftig bjelke som trengs, så kan man vel like gjerne legge noen hundrelapper på å overdimensjonere bjelken skikkelig i stedet?
Jeg anbefaler å la en bygningsingeniør se på det hvis du er det minste usikker.
Det kan jo påvirke mer i den totale konstruksjonen/bæreevnen enn hva man først opplever.
Jeg har nettopp laget et hull i en bærende vegg i vårt hus.
Nå var vårt hull litt større enn ditt, dvs. det dobbelte.
Jeg måtte gjøre en byggemelding til kommunen, og i denne meldingen ville de også ha en bygningsplan som viste hvordan man skulle feste bjelken, hvilken type bjelke man skulle bruke og hvilket materiale den bærende veggen var av.
Så jeg sendte tegningen, fylte ut skjemaet de ønsket, og fikk det godkjent uten noen byggingeniørs innvirkning.
Den seksjonen på kommunen som tok seg av dette er selv byggingeniører, så de kunne regne ut at den bjelken jeg skulle bruke var fullt tilstrekkelig for mitt hull.
Brukte en limtrebjelke 220x120 som måler 160 cm.
Bjelken hviler på 90x120 bjelker fra gulv til tverrbjelke.
slik ble det for meg som byggingeniøren på kommunen godkjente.
Jeg tenkte først å bruke en HEA160 bjelke, men han på kommunen anbefalte denne bjelken i stedet.
før
etter:
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.