Vi bygger hus med en totalentreprenør. Deres arkitekt har tegnet huset vårt fra grunnen av, og vi er veldig fornøyde med resultatet. Men nå har vi støtt på problemer.
På overetasjen vil vi ha en større glassvegg, med vinduer/vindusdører omtrent fra tak til gulv. Veggen er ca. 6 m bred, hvorav de midterste 3,6 meterne vil bestå av glass. Nå har vi fått beskjed fra selskapet at dette gir for stort kulderas. Enten må vi ha radiatorer "nedenfor" vinduene, altså senket i gulvet, eller så må vi legge gulvvarme på overetasjen (de mener at det blir mest økonomisk å ta hele overetasjen hvis man uansett skal legge opp varme der, siden man da blir kvitt kostnad for radiatorer ellers).
For meg høres dette rart ut, men jeg har jo egentlig ingen anelse... :confused:

Burde man ikke kunne ha radiatorer ved siden av vinduspartiet? Store glasspartier er jo veldig trendy nå - har virkelig alle andre senkede radiatorer/gulvvarme? Eller er det kanskje fordi vi bygger nytt at det er høyere krav?

Vil være takknemlig for litt innspill fra noen som vet mer...

Nei det behøves ikke, så lenge du har bra isolerverdi i glasspartiene og at de er laget for å erstatte yttervegg så trenger du ikke noe for kulderaset. Derimot trengs oppvarming, men den kan settes hvor som helst i prinsippet. Lange, avlange designede ved siden av partiene kanskje? Thermopanel/purmo har varianter.

Finnes det noen spesiell grunn til at dere vil ha radiatorer?
Hvis man har et lavtemperatursystem kreves store radiatorer for at det skal bli bra.

Gulvvarme er den beste løsningen, krever lavere fremløpstemperatur dvs mindre energi for oppvarming

Gulvvarme medfører frie vegger og mer frihet ved innredning. Dimensjonerer man radiatorene riktig kan man ha lavere fremledningstemperatur enn for gulvvarme. Har man gulvvarme på en etasje er det naturlig å dimensjonere radiatorene slik at man trenger samme fremledningstemperatur for begge etasjene.

Man må ha skikkelig store radiatorer om de skal klare seg med lavere framledning enn gulvvarmen. Det blir ikke mindre energi å varme opp med gulvvarme, det går samme energimengde, men har man vp kan det bli bedre cop, så det vil gå mindre kwh. Det bør ikke skille mange kroner mellom gulvvarme og radiatorer, så det er ikke så mye å fundere på egentlig kjør på gulvvarmen.

Størrelsen avhenger av husets isolasjon.
For å få en grov estimat av størrelsen, 1,6 x 0,6 m og doble paneler, ca 14 cm dypt for 10 kvm.
Har ikke aktuelle priser men ca 3000 sek stykk.

Takk for svarene. Jeg har ingen direkte mening om gulvvarme vs radiatorer, men siden gulvvarmen blir en merkostnad på 50 kkr syntes jeg det var unødvendige penger (nettopp fordi det ikke spiller meg noen rolle - jeg synes ikke radiatorer er stygge eller i veien). Ja, det er småsummer i sammenhengen, men det er en av veldig mange småsummer, og vi prøver aktivt å bli kvitt de unødvendige småsummene.

Presisering: Vi har altså fått en foreløpig pris på hele huset, men nå kommer dette som merkostnad når de har regnet på varme/energi/isolasjon. Altså en merkostnad på 50 kkr fordi det ikke er nok med radiatorer ved siden av vinduene. Så spørsmålet er om det bare er å akseptere, eller om det likevel skulle gå an å løse med vanlige radiatorer?

Tar vel uansett ganske lang tid før man sparer inn 50 kkr i oppvarmingskostnader, gjetter jeg.

Kontakt for eksempel Elitevinduer og hør hva de anbefaler. Kaldtrekk er kanskje kun forstyrrende når det er som kaldest. Hvor mange uker er det, og kommer dere til å merke det, sitter dere der?

Det du skal sjekke er for hvilken fremledningstemperatur som varmesystemet er dimensjonert. Her kan man spare penger på oppvarmingen.

Hva skal dere ha for konstruksjon på gulvet i det rommet? Egentlig trenger man å vite hele husets konstruksjon og overflatematerialer på gulvene samt varmesystem for å se fordeler og ulemper.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.