Holder på og gjør i stand et rom på vår overetasje. Når jeg rev en originalvegg fra da huset ble bygget i 1924, var det bare tegl der veggen ansluttet mot mursteinen. Må jeg nå pusse disse? Teglsteinene stikker ut ca 5 cm utenfor mursteinen. Det ser akkurat likt ut på andre siden. For øvrig er resten av mursteinen pusset, det hadde vært fint å slippe å pusse den delen jeg beskrev, da det antagelig ikke er helt enkelt siden steinene ikke sitter helt jevnt i forhold til hverandre. Takk på forhånd/Ola
Grunntanken med å bo i et gammelt hus er å ikke forsøke å skjule skavanker - det er jo skavankene som gir huset sin sjarm. Bygg ikke bort småskavanker - fremhev dem i stedet!
Muligens kan du binde støvet på overflaten, men behold så mye som mulig av det gamle.
Selv ville jeg ha hakket bort pussen på hele skorsteinen, for å få fram den grove gamle overflaten - det er mulig at jeg er alene om å synes det er pent - men jeg har alltid likt rå, grove overflater innendørs.
Muligens kan du binde støvet på overflaten, men behold så mye som mulig av det gamle.
Selv ville jeg ha hakket bort pussen på hele skorsteinen, for å få fram den grove gamle overflaten - det er mulig at jeg er alene om å synes det er pent - men jeg har alltid likt rå, grove overflater innendørs.
Om murstocken er i bruk så er det passende å pusse den. Skjær av klossene med vinkelsliper og puss over.
Enig med deg i at man skal prøve å beholde det gamle om det går, men den gamle veggen gikk mot teglsteinene før, så det har liksom aldri vært synlig før heller, så det er ikke så mye å fremheve. Angående pussen så vil jeg gjerne beholde den da den er original siden huset ble bygd og faktisk er veldig rå i overflaten, noe jeg synes er sjarmerende. Murstokker skal ikke være for slettpusset.Tyresö skrev:Grunntanken med å bo i et gammelt hus er å ikke prøve å skjule skavanker - det er jo skavankene som gir huset sin sjarm. Bygg ikke bort småskavanker - framhev dem i stedet!
Muligvis kan du støvbinde overflaten, men behold så mye som mulig av det gamle.
Selv hadde jeg banket bort pussen på hele murstokken, for å få fram den grove gamle overflaten - det er mulig at jeg er alene om å synes det er pent - men jeg har alltid likt rå grove overflater innendørs.
Fixar_krille tanken er at vi skal kunne fyre i kakkelovnene i fremtiden, men er det krav om at man må pusse hele murstokken? Om det er så må jeg takke for tipset ditt om å skjære av klossene med vinkelsliper.
Det er et brannsikringskrav at skorsteinen skal være pusset opp til yttertaket. Jeg fikk anmerkning fra feieren på at min 70 år gamle skorstein var upusset (og alltid vært upusset) på loftet da jeg fikk en nyinstallert ildsted besiktiget. Ildstedet var riktig installert og skorsteinen var tett men upusset på loftet. Han krevde at den skulle pusses så jeg må nok stå på hodet i isoleringen, forlenge armene en halv meter og legge til et ekstra ledd på underarmen for å komme til for å pusse "baksiden" av skorsteinen på loftet uten å åpne yttertaket. Hvis jeg skal gjøre det på denne tiden av året må jeg dessuten bli tvunget til å sette en byggvifte i kutterspån og ekofiber en stund for å få plussgrader på loftet. Brandsikkert :-/ Jeg venter nok til våren.
Dere som hugger bort puss for å se den fine teglen på skorsteinen. Det kan komme surt etter ved neste brannvernsjekk...
Dere som hugger bort puss for å se den fine teglen på skorsteinen. Det kan komme surt etter ved neste brannvernsjekk...
Takk for svaret Eld, det var som jeg fryktet at man måtte pusse hele murstocken. Hadde tidligere hørt det en gang, men var ikke sikker. Uansett, jeg har i alle fall skåret av tegelklackarna så da er det bare å gå i gang med arbeidet med pussingen.
>Eld
Jeg tviler ikke på hva du skriver, men forstår ikke hvordan feieren tenkte, gjør du det? Jeg mener, en skorstein som er murt av tegl som av en eller annen grunn sprekker, så det blir hull mellom røykkanalen og utsiden, skulle den fortsatt være tett på grunn av pussen?? Min erfaring med puss er at det sprekker på samme sted som "veggen" det sitter på, men så er det kanskje ikke på en skorstein?
Som lekmann føles ikke argumentet holdbart, men hva vet jeg?
Da vi fikk vår skorstein besiktiget og trykktestet før en installasjon av innsats i peisen, så lakk den på samme måte som Ola78 sin, dvs på loftet, og den går heller ikke å pusse på baksiden uten å åpne taket. Men vår feier sa at det var innsiden, altså røykkanalen, man tetter, ikke utsiden, så vi dro en sånn rustfri slange gjennom vår, og så var det klart, godkjent uten problem.
Jeg tviler ikke på hva du skriver, men forstår ikke hvordan feieren tenkte, gjør du det? Jeg mener, en skorstein som er murt av tegl som av en eller annen grunn sprekker, så det blir hull mellom røykkanalen og utsiden, skulle den fortsatt være tett på grunn av pussen?? Min erfaring med puss er at det sprekker på samme sted som "veggen" det sitter på, men så er det kanskje ikke på en skorstein?
Som lekmann føles ikke argumentet holdbart, men hva vet jeg?
Da vi fikk vår skorstein besiktiget og trykktestet før en installasjon av innsats i peisen, så lakk den på samme måte som Ola78 sin, dvs på loftet, og den går heller ikke å pusse på baksiden uten å åpne taket. Men vår feier sa at det var innsiden, altså røykkanalen, man tetter, ikke utsiden, så vi dro en sånn rustfri slange gjennom vår, og så var det klart, godkjent uten problem.
"Eld"
Men må skorsteinen virkelig pusses? Jeg har jo sett på et byggprogram på TV der de trakk et innvendig rør rett gjennom skorsteinen. Burde ikke det være nok? Det burde i det minste bli 1000 ganger enklere.
Men må skorsteinen virkelig pusses? Jeg har jo sett på et byggprogram på TV der de trakk et innvendig rør rett gjennom skorsteinen. Burde ikke det være nok? Det burde i det minste bli 1000 ganger enklere.
Klikk her for å svare