Medlem
· stockholms län
· 9 innlegg
Vi har problemer med at det er veldig lytt mellom etasjene i vår villa (deler med en familie som bor i første etasje). Vi har bygd en vegg med dør mot trappen som fører til gangen i underetasjen, men det virker som om det meste av lyden kommer gjennom gulvet vårt. Jeg er ikke så plaget av trinnlyder, det er stemmene vi vil ha bort. Når de snakker i rommet under der jeg befinner meg hører jeg hva de sier! Det høres ikke ut som om lyden kommer gjennom ventilasjonen, men som om de sitter i rommet ved siden av, selv om lyden kommer nedenfra...
Mellom etasjene er det helt uisolert, og jeg lurer på om dette gjør at gulvet vårt blir som en gigantisk resonanskasse? Alt er i tre, både stenderne og deres innertak.
Spørsmål: Hvordan gjør jeg for å komme til bunns i problemet? Må jeg rive opp gulvet mitt og isolere og i så fall med hva?
Hjæælp!
Mellom etasjene er det helt uisolert, og jeg lurer på om dette gjør at gulvet vårt blir som en gigantisk resonanskasse? Alt er i tre, både stenderne og deres innertak.
Spørsmål: Hvordan gjør jeg for å komme til bunns i problemet? Må jeg rive opp gulvet mitt og isolere og i så fall med hva?
Hjæælp!
Sist redigert:
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Kanskje går det an å sprøyte inn løsullisolering fra taket i underetasjen (ta bort inner taket på midten)
Medlem
· stockholms län
· 9 innlegg
Takk for svar! jaaa det virker jo være en løsning men hvor mye hjelper det mot lyd? Må man ikke ha noe tungt også, typ gips?
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Om man sammenligner en hard boks som er helt tom eller en boks som er fylt med noe isolerende materiale må forskjellen være betydelig, elleranaitis skrev:
Om ikke annet så stopper man selvsvigningen i det harde materialet og stående lydbølger (frekvenser som forsterker seg selv)
Sammenlign et helt tomt rom med et rom som er møblert med tepper/møbler/gardiner
Kompletter med tunge materialer er naturligvis enda bedre
Ser man på isolasjonsselskapenes nettsider bygger de med sandwich metoden (mange lag)
Sorry, men det er oftest ikke verdt pengene å gjøre det i ettertid.Västerhaninge 17 skrev:Om man sammenligner en hard boks som er helt tom eller en boks som er fylt med noe isolerende materiale så må forskjellen være markant, eller
Om ikke annet så stopper man egenresonansen i det harde materialet og stående lydbølger(frekvenser som forsterker seg selv)
Sammenlign et helt tomt rom med et rom som er møblert med tepper/møbler/gardiner
Komplettere med tunge materialer er naturligvis enda bedre
Ser man på isolasjonsfirmaenes nettsider bygger de med sandwich metoden(mange lag)
Å fylle med løsull eller lignende i byggefasen er noe helt annet.
Vel verdt pengene.
Materialer som lydisolerer skal være tunge og ha lav stivhet, lav E-modul.
Mineralull fungerer som absorbent for visse frekvenser, oftest de høyere.
Medlem
· stockholms län
· 9 innlegg
om man vil dempe bort vanlig tale og luftlyd? Hvilke frekvenser er det?anaitis skrev:Beklager, men det er ofte ikke verdt pengene å gjøre det i ettertid. Å putte inn løsull eller lignende i byggefasen er noe helt annet. Vel verdt pengene. Materialer som lydisolerer skal være tunge og ha lav stivhet, lav E-modul. Mineralull fungerer som absorbent for visse frekvenser, oftest de høyere.
Klikk her for å svare