Jeg har nylig flyttet til en villa i et ganske tett boligområde. Det er ganske mye trafikk rundt huset.
Jeg opplever dette som litt forstyrrende da det høres veldig tydelig inn.
Husets fasade består i dag av aluminiumpanel og jeg vurderer å bytte det til trepanel.

Kan det forbedre lydisoleringen?

Forstår at vinduer er en stor synder, men vi har installert nye 3-lags vinduer mot veien og skal etter hvert bytte alle vinduer.

L
Et eldre hus du har alu-panel popis på 70-tallet, ny panel ok, men du må nok isolere mer
bare panel fikser ikke lyden, er det lyd eller vibrasjoner som høres, vibrasjoner kan transportere seg litt hvordan som helst i husets stamme og vegger

L Liteavvarje skrev:
Et eldre hus du har alu-panel popis på 70 tallet, ny panel ok, men du må nok isolere mer
bare panel fikser ikke lyden, er det lyd eller vibrasjoner som høres, vibrasjoner kan transportere seg litt hvordan som helst i husets stamme og vegger
Det er etterisolert under panelen.
Min tanke er å fjerne alupanelen, lekte opp så det blir en luftspalte og trepanel på det. Eventuelt kunne man sette 45mm isolering hvis det gjør stor forskjell i lydisolering.

Det er en kombinasjon av vibrasjoner i huset og direkte lyd. Det er mest lave frekvenser jeg opplever som forstyrrende.

L
Hvordan opplever naboene vibber, hvordan er veien utenfor, myk hard i bunnen, er det når lastebiler passerer eller alltid ved trafikk, det jeg tenker på om det ville hjelpe med iso + panel eller bare panel, det er mange faktorer som spiller inn ved følelse av lyd.

Har ikke snakket med dem om det ennå. Så jeg vet ikke.
Kan ikke svare angående veiens oppbygning. Det er en asfaltert vei som har eksistert lenge.
All trafikk høres inn. Det går ikke så mye lastebiltrafikk utenfor vårt hus, men når f.eks. søppelbilen kjører forbi, drønner det ganske godt i hele huset.
Et lite stykke unna (Ca 150-200m) går det en større og mer trafikkert vei som også høres inn, spesielt på dagtid. Der også, kun lavfrekvent lyd.

L
Snakk med naboene først, så du får litt mer på beina så å si, om det er noe generelt i området.

L Liteavvarje skrev:
Prat med naboene først, så du får litt mer på beina så å si, om det er noe generelt i området
Det skal jeg gjøre. Takk for svarene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.